Annons:

SAS-flyg fortfarande inställda

SAS pilotstrejk är över och bolagets flygtrafik drar successivt igång enligt tidtabell igen . ”Jag känner stor lättnad”, säger SAS vd Rickard Gustafson.

Av dagens cirka 340 SAS-flygningar är ungefär 50 inställda, men under morgondagen räknar bolaget med att trafiken ska vara i full gång igen.

– Det kommer att ta oss ett tag. Flygplanen står på fel platser. Första fokus blir att få hem strandsatta kunder. Jag räknar med att vi är uppe i full sving på torsdag”, säger SAS vd Rickard Gustafson till di.se.

Strejken bland SAS piloter, som pågått sedan i fredags kväll, blåstes av på tisdagskvällen när parterna nådde en överenskommelse om ett avtal på märkets 2,2 procent. Det långt under de 3,5 procent som pilotfacket SPF krävde, men samtidigt accepterades fackets krav på att SAS-piloternas två lönelistor ska slås samman, skriver Dagens Industri.

– En förhandling innebär ett givande och tagande, men totalt sett hamnar vi på märket och det är vi glada för. Piloterna har fått igenom några av sina hjärtefrågor och vi har fått igenom krav på produktivitet och flexibilitet”, säger SAS vd Rickard Gustafson till tidningen.

Över 100 000 passagerare drabbade.

– Jag känner mig lättad över att vi äntligen kan sätta punkt på den här djupt beklagliga och långdragna konflikten, säger SAS vd Rickard Gustafson.

SAS har ännu inte beräknat hur mycket strejken kostat bolaget.

2 kommentarer

  1. Mandy: Researrangörernas personal har gjort en övermänsklig insats under SAS Pilotstrejk. Att styra om ett eller två flyg med hotell, transfers innebär redan det ett extrajobb, dock överskådligt och hanterbart sådant.. Att som här styra om en mängd charterflygningar med både avresande och ankommande resenärer från flera olika platser i Sverige till många olika platser i utlandet, fixa extra hotellövernattningar och måltider i en del fall flera dygn, informera kunderna, styra om transfers är en övermänsklig uppgift. Speciellt när man suttit med x antal charterflygningar varje dag till och från olika resmål, och inte ha haft en aning om hur, när och om överhuvud taget charterresenärerna skulle kunna transporteras. Resenärerna har suttit fast utomlands, på svenska flygplatser. Resenärer med långväga transfer till svenska flygplatser har befunnit sig i ett limbo, utan att veta om de skall eller inte skall åka till flygplatsen, utan att veta om de kommer iväg eller inte på sin efterlängtade semesterresa. Lägg därtill att det bland charterresenärer finns många olika kategorier av resenärer, barnfamiljer med barn i olika åldrar, även spädbarn, äldre resenärer som väljer en Charterresa för trygghet och bekvämlighetens skull, passagerare som kanske har svårt att röra sig, större eller mindre sällskap som tillsammans lyckats pussla ihop sina semestrar för att företa en resa tillsammans, kanske planerad och sparad inför under ett helt år. Har läst om några stora bröllopssällskap, 15, 55, 60 personer som koordinerat ledigheter och bokat in ett bröllop som skulle äga rum på resmålet utomlands. Läste om damen som skulle fylla jämt, som först när hon skulle checka in på flygplatsen fick besked om att flyget var inställt, damen reste inte ensam utan tillsammans med ca personer som skulle fira damens födelsedag. Människor som sparat, och planerat i långa tider, tagit ut semesterdagar för att åtnjuta årets kanske enda och mycket välbehövliga semesterresa. ALLA DESSA OLIKA KATEGORIER, TILLSAMMANS MED CHARTERARRANGÖRERNA OCH DERAS PERSONAL HAR DRABBATS OERHÖRT HÅRT OCH PÅ ETT OMÄNSKLIGT SÄTT AV SAS STREJKEN. CHARTERFLYGNINGAR BORDE FÖR ALL FRAMTID UNDANTAS FRÅN FLYGSTREJKER. TAG LÄRDOM AV DENNA LÅNGA SAS PILOTSTREJK SOM FÖRSTÖRT SOMMARSEMESTERN 2016 FÖR SÅ MÅNGA MÄNNISKOR
  2. Bengt G: Inte ett ord tackade Gustavsson alla resebyråer! Inte ett ord! Ett årsavtal dåligt! Vi arrangörer ligger redan i slutet av 2017. Blir det ett nytt LH?