Annons:

SAS förhandlar på övertid

SAS och de norska pilotföreningarna nådde ingen lösning innan fristen gick ut igår kväll. Parterna är nu överens om att fortsätta förhandla på övertid. Samtidigt fortsätter förhandlingarna i Sverige där tidsfristen är satt till i morgon. Sammanlagt kan nästan 800 piloter tas ut i strejk.

Förhandlingarna i Norge fortsätter alltså på övertid, men om parterna inte når en lösning har pilotföreningarna NSF och SNF varslat om att ta ut 435 norska piloter i strejk på inrikes och europeiska flygningar.

– SAS och pilotföreningarna är överens om att fortsätta medlingen på övertid och SAS är inställda på att nå en lösning så snart som möjligt, säger Knut Morten Johansen, informationschef i SAS i Norge i ett pressmeddelande.

Kollektivavtalsförhandlingarna med både de norska och svenska pilotföreningarna har pågått sedan april. I Sverige är man i slutförhandlingar, men om man inte har enats om ett avtal har Svensk Pilotförening (SPF) varslat om strejk för 350 piloter i Sverige från och med i morgon, fredag 10 juni kl 18. Varslet gäller total arbetsnedläggelse på SAS kortlinjer, inrikeslinjer samt resor inom Europa.

Huvudfrågorna för pilotföreningen är bland annat anställningstrygghet, arbetstider och lönejusteringar.

– Vi vill inte gå in på några detaljer just nu eftersom vi ligger i förhandlingar med arbetsgivaren, men vi vill att fler piloter ska tillsvidareanställas. Exakt vilka flyglinjer som vid en eventuell strejk kan komma att beröras vet vi inget om. Det är SAS som avgör det, säger Rebecca Rosenvinge, presskoordinator på Svensk Pilotförening till TT.

En kommentar

  1. Mandy: SAS CHARTER BORDE UNDANTAS FRÅN STREJKERNA Tycker det är helt oacceptabelt att SAS pilotstrejk även tillåts påverka SAS charterflygningar. När det gäller reguljärflyg finns ju kanske möjligheten att boka om till andra flygbolag eller andra transportmedel om det gäller resor inom Skandinavien. Men när det gäller Charterflyg till semesterorter i utlandet, ligger semesterplanering, kanske långt sparande, familjeresor med barn etc. bakom resorna. Dessutom till destinationer som man ofta svårligen kan nå med alternativa förbindelser. Familjer med små barn, äldre,, fysiskt och psykiskt handikappade, personer som skall hem från utlandet för att återgå till sitt arbete. Bemärkelsedagar som skulle firats i samband med semesterresan. Väldigt mycket involveras i charterresor; typ/ålder/olika kategorier av resenärer, orsak till resan osv.. Resenärernas fysiska och psykiska hälsa, ekonomiska situation och kanske årets enda semestermöjlighet med uttagna semesterdagar osv. kan påverkas för långa tider framöver pga Pilotfackets ignorans och brist på förståelse på de faktiska konsekvenser som Charterflygens resenärer utsätts för. SAS Charterflygningar borde undantas från strejkerna helt och hållet. Och det absolut minsta man kan begära är att resenärer som sitter fast i utlandet skall få flygas hem. ATT PILOTFACKET INTE HAR FÖRSTÅELSE FÖR SITUTATIONEN FÖR CHARTERRESENÄRER , ÄR UNDER ALL KRITIK. OCH HELT OACCEPTABELT
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024