Annons:

SAS fyller inrikesplanen

SAS lågprissatsning ökar pressen på inrikeskonkurrenterna. I april, som var första hela -månaden efter lanseringen, redovisade både SAS och dess konkurrenter ökande passagerarsiffror.

SAS Sverige redovisade en passagerarökning på 3 procent till 545 800 passagerare, vilket inkluderar både inrikes- och Europatrafik, jämfört med april fjol. Flynordics passagerarsiffror för inrikes- och Nordentrafiken steg också med 3 procent jämfört med mars, medan FlyMe redovisade en aprilökning på 12 -procent jämfört med månaden innan, vilket dock -inkluderar trafikstarten till Nice.
Inte heller Malmö Aviation tappade passagerare i april. Inrikestrafiken steg med 4 procent – jämfört med april 2004.
– På Umeålinjen har vi sett en liten minskning som sannolikt beror på SAS inrikeskampanj. Vi har inte gått med i lågprisracet där och det syns i siffrorna. I maj lanserar vi en mer flexibel prisprodukt, säger ägare Per Braathen till Flygtorget.
En djupare analys är dock vansklig. Exempelvis spelar påsken flygbolagen i händerna, eftersom den inföll i april i fjol och i mars i år. Passagerarökningar innebär inte heller med automatik förbättrad lönsamhet, något samtliga inrikesbolag är i desperat -behov av. Inget bolag lämnar ut siffror om huruvida genomsnittsintäkten påverkats negativt eller positivt i kölvattnet av SAS massiva lågpriskampanj.
En vägledning är dock beläggningsgraden på -flygen, kabinfaktorn. För ovanlighetens skull lämnade SAS ut kabinfaktorn för inrikesflygningarna i april. Den uppgick till 69 procent, en kraftig ökning med 9 procent jämfört med mars månad i år och 6 procent jämfört med april 2004. Varken Malmö Aviation eller Flynordic har lämnat ut motsvarande siffror, medan börsnoterade FlyMes kabinfaktor sjönk rejält -mellan mars och april, från 60,6 till 53 procent. -Under samma period ökade antalet tillgängliga flygstolar kraftigt, 30 procent, hos FlyMe, utan att flygbolaget lyckades fylla upp sätena i motsvarande grad.
Utifrån de delvis bristfälliga siffrorna säger Svenskt Flygs generalsekreterare Harald Rosén:
– Min uppfattning är att SAS är på rätt väg med sin inrikessatsning. Däremot verkar FlyMe ha tagit en del stryk om man tittar på kabinfaktorn.

Kommentarer är stängda.

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025