Att luftfartsindustrin i fjol hade ett av sina bästa år sedan millenieskiftet bevisas bland annat av att de stora flygkoncernerna i allmänhet redovisade passagerartillväxt.
Störst tillväxt hade Turkish Airlines (+11,8 procent) och IAG (+9,3 procent). Hos IAG, vars passagerartillväxt räknat i antal passagerare låg på 11 miljoner, är Aer Lingus trafiktal medräknade från den 14 augusti. Men eftersom det nyligen förvärvade irländska bolaget flyger cirka 10 miljoner passagerare per helår blir IAG:s nettotillväxt ändå betydande.
Annat är det för SAS som tappade i såväl passagerarantal som kabinfaktor 2015.
– Vi beslutade att under det senaste räkenskapsåret, november 2014 till oktober 2015, minska kapaciteten med 1,9 procent jämfört med året innan. Det förklarar nedgången i trafiken. Kabinfaktorn faller marginellt eftersom vi fokuserade hårdare på yielden det första halvåret, men vi har haft rekordhög kabinfaktor i juli och oktober,säger SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen till check-in.dk.
Nyckeltal för Europas sex största flygkoncerner (exkl lågprisbolag)
Lufthansagruppen
Passagerare: 107,7 miljoner, +1,6 procent
Kabinfaktor: 80,4 procent, +0,3 procentenheter
Air Franche-KLM
Passagerare: 89,8 miljoner, +2,8 procent
Kabinfaktor: 85,5 procent, +0,4 procentenheter
IAG
Passagerare: 88,3 miljoner, +9,3 procent
Kabinfaktor: 81,4 procent, +1,0 procentenheter
Turkish Airlines
Passagerare: 61,2 miljoner, +11,8 procent
Kabinfaktor: 77,9 procent, – 1,4 procentenheter
Airberlin Group
Passagerare: 30,2 miljoner, -4,6 procent
Kabinfaktor: 84,2 procent, +0,7 procentenheter
SAS Group
Passagerare: 27,1 miljoner, -0,8 procent
Kabinfaktor: 74,5 procent, -0,8 procentenheter
Källa. Check-in.dk