Annons:

Premium SAS håller tätt om nya paketresorna

SAS håller tätt om nya paketresorna

SAS fortsätter lägga locket på om sin satsning på paketresor som ska lanseras i höst. ”Vi är snart mogna att prata om det”, säger presschefen Öystein Schmidt.

I slutet av maj läckte uppgifter ut om att SAS planerade att konkurrera om paketresenärerna. Projektet kallades då ”SAS Holiday” och bekräftades för Travel News av dåvarande presschefen Pia Herrera:

– Det stämmer att vi just nu utvecklar ett nytt projekt med fokus på paketerbjudanden för resenärer. Vi ser stor potential i konceptet och ser fram emot att kunna dela mer information under hösten.

När affärsresandet inte återhämtat sig efter pandemin medan reslusten vuxit hos fritidsresenärer är det naturligt att de traditionella flygbolagen sneglar mot paketresor. Norwegian och Ryanair, två av SAS värsta konkurrenter, har redan paketkoncept.

SAS har länge av ekonomiskt tvång dragit sig för riskfyllda affärer vid sidan av kärnverksamheten. Det är 20 år sedan bolaget lade ner lågprissatsningen i Snowflake och sedan sålde hotellen som Jan Carlzon köpt på bolaget. Det skämtas fortfarande i SAS om att ”vi skulle behållit hotellen och sålt flygbolaget”.

Med nya ägare, ny ledning och restaurerat självförtroende kanske det är dags för SAS att bredda affären. Nu är det höst och Travel News försöker få besked om leisuresatsningen. Men Öistein Schmidt trycker korten mot bröstet när vi frågar om SAS Holiday:

– Projektet lever definitivt i bästa välmåga. De senaste rapporterna jag hörda var att vi snart är beredda att tala mer om det.

Relaterade artiklar

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025