Annons:

SAS har sålt 100 000 lågprisbiljetter

En månad efter lanseringen av SAS nya inrikeskoncept är en tredjedel av de allra billigaste biljetterna sålda.

– De har sålt som smör i solsken, säger SAS Sveriges försäljningschef Lennart Johansson.
SAS säljer 10 procent av biljetterna i det nya enkelpriskonceptet för lägsta priset, 450 kronor. Av de 300 000 släppta biljetterna i detta prissegment har 100 000 sålts.
De mest intressanta siffrorna – hur mycket inrikesförsäljningen ökat och i vad mån prissänkningar påverkar yielden – avslöjar SAS först i samband med att april månads trafiktal släpps första veckan i maj.
– Det enda jag kan säga är att bokningarna är fler och att givetvis är de lägsta priserna de mest attraktiva hos resenärerna, säger Lennart Johansson.
Inrikeskonkurrenter har dock inte tigit stilla. För att möta konkurrensen återinför Flynordic ett maxpris på sina biljetter, 999 kronor för fullt flexibel enkelresa. När bolaget startade Umeå- och Göteborgslinjerna för ett år sedan var maxpriset 585 kronor, men det försvann i höstas.
Hur FlyMe:s passagerartrafik påverkats av SAS lågprissatsning blir offentligt när bolaget i maj rapporterar sin trafikstatistik för april.

Kommentarer är stängda.