Randy Petersen, flygexpert och grundare av nättidningen Inside Flyer, säger till Aftenposten att SAS kan tvingas sälja sitt lojalitetsprogram Eurobonus till underpris. Han tror att den potentiella värderingen på 2 miljarder kronor som har cirkulerat i media är alltför optimistisk, skriver SvD.
– Utvecklingen för SAS EuroBonus är tråkig. Det har varit en av flygbolagets mest värdefulla tillgångar. SAS förmåga att konkurrera på marknaden är inte längre densamma. Därför kommer bonusprogrammet inte ge de fördelar som det kunde tio år sedan. Förutsättningarna för en försäljning idag är inte optimala, säger Petersen till tidningen Aftenposten.
Han anser att ett rimligt pris snarare skulle vara cirka 550 miljoner kronor.
– Bonusprogrammet kunde lätt vara värt det dubbla om bara den europeiska ekonomin hade varit starkare, säger Petersen.
Air Canadas bonusprogram Aeroplan pekas samtidigt ut som spekulant.
– Qantas Airways, United och American Airlines tittar på försäljningar. Sydamerikanska TAM har sålt sitt program. Det spekuleras nu att Air Canadas lojalitetsprogram Aeroplan och bonusprogrammet Avio, som knoppats av från British Airways, har diskuterat med SAS om att förvärva Eurobonus, säger Petersen till tidningen.
SAS IR-chef Sture Stölen kan varken bekräfta eller dementera uppgifterna att bolaget ska ha varit i kontant med Aeroplan eller Avio.