Annons:

SAS-kris kan leda till hundratals miljoner i förlust

SAS inställda flygningar kan komma att kosta flygbolaget hundratals miljoner kronor i ersättning till kunder, skriver DI. Den beräkningen har tidningen gjort utifrån statistik från Airhelp och EU:s konsumentregler, skriver Omni. Men hur stor notan blir är hemligt till den 31 augusti.

Enligt Airhelps statistik har över 100 000 SAS-resenärer blivit strandade då drygt 1 000 flygningar ställts in i år. Och enligt EU-reglerna kan kunderna kräva upp till drygt 6 000 kronor om flyget ställts in eller försenats kraftigt utan giltigt skäl, skriver tidningen.
SAS har inte velat kommentera siffrorna för DI, men uppger att passagerare som drabbats av förseningen ska få ersättning.

De officiella siffrorna på hur mycket flygbolaget SAS är skyldigt sina passagerare efter de 700 flygningar som ställts in de senaste tre månaderna får investerarna vänta på tills nästa kvartalsrapport i slutet av augusti. Det uppger SAS pressansvariga Tonje Sund för SvD Näringsliv.

– Just nu ligger vårt fokus på att hjälpa de resenärer som drabbats av förseningar eller inställda flyg, säger hon.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024