Annons:

Premium Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving och Pia Herrera, presschef på SAS.

SAS lanserar nytt resebolag – ger sig in i kampen om semesterresenärerna

SAS ger sig in på den växande marknaden för paketresor och lanserar till hösten ett nytt bolag riktat mot fritidsresenärer. Med projektet, som troligen får namnet SAS Holiday, tar flygbolaget upp kampen med aktörer som Ving, Norwegian och EasyJet – men framgången hänger på rätt partners och ett sömlöst bokningsflöde.

Än så länge är informationen knapphändig. SAS håller detaljerna hemliga, men bekräftar att något nytt är på gång.

– Det stämmer att vi just nu utvecklar ett nytt projekt med fokus på paketerbjudanden för resenärer. Vi ser stor potential i konceptet och ser fram emot att kunna dela mer information under hösten, säger Pia Herrera, presschef på SAS till Travel News.

Med satsningen följer SAS i spåren av andra europeiska flygbolag. Norwegian, EasyJet och Ryanair har redan egna verksamheter för paketresor, något som blivit allt viktigare i takt med att fritidsresandet ökat kraftigt efter pandemin – till skillnad från affärsresandet som inte återhämtat sig i samma takt.

SAS har också noterat att många av deras affärsresenärer har behov av attraktiva reseerbjudanden även privat.

Tor W. Andreassen, professor i innovation vid Norges Handelshøyskole i Bergen, ser SAS satsning som ett smart drag.

– Det påminner om de gyllene åren med Jan Carlzon vid rodret, då SAS ägde hela värdekedjan – från flyg till hotell. Nu vill man ha en bit av det växande leisure-marknadskakan, säger han till Flysmart24.no.

Men framgången kommer att bero på vilka samarbetspartners SAS knyter till sig.

På Ving är man inte särskild orolig över SAS nya satsning.

– Vi noterar att SAS har gjort olika leisuresatsningar i egen regi genom åren, så vi önskar dom lycka till också med denna och välkomnar alltid konkurrens. Internationellt så har EasyJet varit framgångsrika med sitt Holiday koncept, så det kanske kan fungera den här gången, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving.

Är det så att Ving kan bli den partner SAS behöver för att fixa detta? Är det det minsta intressant för Ving?
– SAS är en bra partner till Ving, framförallt inom vår dynamiska paketering. Men vi ser inte att Ving skulle bli en partner inom den här satsningen, utan mer troligt att SAS sourcar hotell via någon eller några bedbanks.

Vad kan SAS tjäna på en sådan här satsning?
– Med den prispress som är på marknaden och lövtunna marginaler så vill alla aktörer hitta ytterligare möjligheter för tilläggsförsäljning och på så vis öka sina marginaler.

Vad kommer att vara kritiskt, förutom rätt partner, för att SAS ska lyckas med detta?
– Att det är lätt att boka för kunden och att bokningen sker i samma session, skulle jag säga är fundamentalt för att lyckas. Vidare att man har en hotellprodukt som är anpassad till vad nordiska gäster vill ha, samt att man har kompetenta personer som kan ge service på skandinaviska språk, säger Claes Pellvik.