Annons:

SAS nya superwifi kan vinna Wilhelmina Skogh-priset

Det andra kvartalet detta magiskt varma år går mot sitt slut. I reseindustrin, som Travel News bevakar som Sveriges enda affärstidning, händer det mycket hela tiden. Några aktörer står verkligen på tå och kan vinna vårt Wilhelmina Skogh-pris i kategorin bästa banbrytare Q2 2018. Vår första nominerade är SAS nya superwifi.

Motivering: Det finns wifi ombord och så finns det SAS super wifi. Med det senare kan du titta på SVT Play och svara på mejl – samtidigt. Det sista går blixtsnabbt och första går ännu smidigare. Det jobbiga är förstås att logga in, men sen går surfandet som tåget, eh, förlåt, vi menar förstås lika snabbt som flyget.

Bakom SAS nya superwifi finns det amerikanska it-bolaget Viasat. De har fem satelliter som cirklar runt jorden och levererar en äkta premiumprodukt till oss i kabinen när vi är uppe i luften. Visst är det fantastiskt att SAS håller på att skifta ut hela sin flygplansflotta och snart kommer att ha minst lika moderna och bränslesnåla maskiner som den kaxige norrbaggen i väster. Men SAS nya superwifi är en ännu bättre USP. Internet och wifi är sedan många år ungefär lika viktigt som syre. Nu när vi fått andas in ädlaste formen av luft (vi menar förstås wifi) kan vi inte tänka oss att resa med något annat sällskap.

Travel News Wilhelmina Skogh-pris till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skogh-anda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

Wilhelmina Skogh är en ikon i besöksnäringen. Hon växte upp under fattiga förhållande på Gotland och flyttade ensam till Stockholm när hon var tretton år gammal. Hon inledde sin karriär restaurangbranschen i Stockholm. När hon inte fick bli chef på restaurangen vid Strömparterren drog hon till järnvägsmetropolen Storvik och blev ansvarig för stationskrogen. Hon köpte tomten bredvid stationen och byggde ett hotell. Detta blev en stor succé bland annat för att hotellet hade centralvärme och telefon så att gästerna kunde ringa och boka rum. Hotellet i Storvik utvecklades till en kedja utmed stambanan och där det saknas telefonlinjer satte Wilhelmina upp telefonstolpar. När bönderna inte ville sälja blommor och råvaror till henne anlade hon egna trädgårdar för att vara självförsörjande.  Hon lockade även hit brittiska turister via Cook’s resebyrå i London.

I samband med konst- och industriutställningen 1897 fick Wilhelmina ansvar för sex hotell utmed den nyanlagda Strandvägen. Efter denna succé blev Wilhelmina direktör på Sveriges finaste hotell Grand Hôtel. (När hotellet öppnade några år tidigare var man först i Sverige med att byta sängkläder mellan varje gäst.) Wilhelmina införde en mängd moderniteter på Grand, bland annat eget elverk och ventilation. Hon lät även bygga Vinterträdgården.    

 

Kommentarer är stängda.