Annons:

UPPDATERAD SAS rekordökade i juli trots 500 inställda avgångar

Under juli valde totalt 2,8 miljoner resenärer att resa med SAS, fler än någonsin för en julimånad och en ökning med cirka 30 000 jämfört med juli föregående år, enligt ett pressmeddelande. SAS vd Richard Gustafson: "Jag beklagar störningar i form av inställda flyg och förseningar."

SAS trafik hade en positiv utveckling under juli och ökade med nästan 2 procent. Trafiken på SAS Europalinjer ökade med drygt 4 procent efter att SAS utökat den säsongsmässiga produktionen på fritidsbetonade linjer till/från Sydeuropa.

Även SAS inrikeslinjer utvecklades positivt och ökade med 1 procent under månaden.

Under juli månad påverkades SAS trafik av flera operationella utmaningar, främst beroende på problem med flygledningen i delar av Europa, försenade leveranser av A320neo-flygplan från Airbus, samt personalbrist i delar av verksamheten.

Sammantaget har detta tyvärr medfört en lägre operativ stabilitet och punktlighet än normalt. Under månaden tvingades SAS på kort varsel ställa in ca 500 av ca 25 000 planerade avgångar, vilket innebar att regulariteten blev drygt 1 procentenhet lägre än normalt.

– Vi är glada för att fler resenärer valde att resa med SAS i juli. Det visar att vår strategi och vårt kunderbjudande gör att SAS står starkt i den globala konkurrensen. Samtidigt beklagar jag de störningar i form av inställda flyg och förseningar vi upplevt under delar av högsäsongen. SAS medarbetare har verkligen gjort sitt yttersta för att hjälpa drabbade passagerare, men tyvärr är det ofrånkomligt att vissa kunder påverkats negativt, vilket vi naturligtvis är ledsna för. Vi har redan vidtagit ett antal åtgärder som, på såväl kort som lång sikt, adresserar de utmaningar vi haft. Detta gör att vi framöver återställer den pålitliga service som våra kunder förväntar sig av SAS, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Berätta om åtgärderna?

”Vi har kallat in extra personal både på marken, luften och i vår kundtjänst. Vi har hyrt in extra kapacitet av våra leverantörer och men också påbörjat ett arbete tillsammans med dem för att se över processerna när det gäller planläggning. En av lärdomarna är att vi inte förutsåg i hur hög utsträckning ATC-problemen påverkar oss och andra flygbolag i Europa. Evalueringen av sommaren 2018 är redan igång för att identifiera ytterligare åtgärder för att stabilisera produktionen och kunna leverera det kunderna förväntar sig av oss.”

Skriver Freja Annamatz på SAS pressavdelning i ett mejl till Travel News.

Den nominella yielden* och PASK** steg med 7 procent respektive 6 procent under juli 2018 jämfört med juli 2017.

Kommentarer är stängda.