Annons:

SAS-resenärer: Kändes inte bra med fullbokade planet

Flera SAS-passagerare som SR Ekot pratat med kritiserar flygbolaget för fullbokade plan och att medresenärer tar av sig de munskydd som det är krav på att man bär. – Vi satt tre och tre i stolraderna. Ja, det var ingen bra upplevelse, säger Anders Söderström från Stockholm som flög Stockholm–Skellefteå, tur och retur, i mitten av juni. Men enligt Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, är det inga problem att boka alla platser så länge flygbranschens säkerhetsorganisations riktlinjer följs. Hon lyfter bland annat att ventilationssystemet är så bra att risken för smitta är liten.

15 kommentarer

  1. Kalle Stropp: Girigheten (företagen) och egoismen (individen) avslöjar sig sannerligen i denna pandemi.För jo,den pågår faktiskt för fullt just i denna stund.
  2. Erik: Alla dessa nyheter där folk flugit, åkt buss, eller tåg och beklagar sig över hur mycket folk det var, och lägger skulden på transportören. Det är ju lätt att försöka lägga skulden på någon annan när man själv, uppenbarligen inte tagit sitt ansvar och är en av dessa pasaagerare som man klagar på 🤦‍♂️
  3. Travelman: Resenären väljer själv sin resa, bil, buss, tåg, flyg, det är bara att välja det som psssar & gilla läget tex som till SFT Skellefteå i detta fall.
  4. Jill Rose: Har SAS flygplan bättre ventilation än t ex Amerikanska inrikesflyg? Läste igår om en US inrikesflyg, 44 passagerare, varav 3 st fick Covid-19 symptom dagen efter och samtliga passagerare nu spåras. Men transmissionen kan ha skett i vänthallen förstås då social distans verkar ett främmande begrepp i USA
  5. Skinsider: Utmaningen för tex SAS är att man mycket väl skulle kunna blocka varannat säte och påföra 33 % påslag på resterande stolar som då finns till försäljning (för att täcka förlusten på de blockade sätena). Men slutkunden vill ha billiga biljetter... Skellefteåplanet hade inte haft hög beläggning om biljetterna var 33 % dyrare, och utan påslaget hade SAS flugit med förlust... Munskydd och sunt förnuft så lär nog ytterst få, om ens någon, bli smittade av Corona ombord..Men då måste folk som känner sig "krassliga" låta bli att flyga!
  6. Lina: Men åk inte då om du är rädd. Stanna hemma. Vart ligger problemet.?
  7. Bror: Girighet framför folkhälsa. Inga nyheter iofs, men nu är det riktigt illa
  8. Helene Elf: Hur svårt kan det vara för folk och ha munskydd i 50 minuter?!!!
  9. Trui: "Jag är en del av det problem jag klagar på. Men tycker ändå att transportbolaget ska ta största ansvaret". Ja ni ser ju själva. Med den mentaliteten så lär vi inte se någon minskad smittspridning på bra länge
  10. Mats Eriksson: Skyll dig själv och inte transportören, såvida inte någon har tvingat dig att åka...
  11. Lars-Göran: Ja det är likadant på SJ tåget, man sitter som vanligt och innan coronaviruset.
  12. Peter schuler: Skulle de passagerarna gå av för att du skulle må bättre , Ta bilen och kör själv, ditt stolpskott
  13. Eva: Peter som skriver att Anders är ett stolpskott är ju det största stolpskottet själv! Anders har väl inte klagat på passagerarna, förutom de som tog av munskyddet. Han klagar på SAS som har bokat in för många. Hur svårt kan det vara att förstå det man läser?
  14. Pelo: @Eva. Fast det paradoxala i det hela är ju att folk klagar på SAS (eller diverse transportbolag) och att det är många passagerare, samtidigt som man själv är en del av det problemet. Det blir lite som att beskylla banken för att man själv fört över pengar till fel konto, eftersom det gick
  15. Traveling Bob: Köp 3 biljetter så får du en egen rad - bli en del av lösningen istället för problemet!