Enligt Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen, krävs en positionsförflyttning från piloterna för att komma överens.
– Förhandling handlar om ett givande och tagande, och vi kan konstatera att vi har fått ge en hel del i alla andra förhandlingar hittills, säger Mattias Dahl till TT.
Pilotfacket avvisade igår medlarnas bud. Enligt Svenska flygbranschen står piloterna kvar vid sina ursprungskrav som enligt arbetsgivarsidan innebär samlade kostnadsökningar på ungefär tio procent. Den uträkningen stämmer dock inte, menar facket.
– Vi kräver 3,5 procent i ökade löner, och utöver det kräver vi tydlighet, ordning och reda i avtalen. SAS ska inte kunna tolka dem till sin fördel av kommersiella skäl. Dessutom kräver vi att det ska vara samma lönesystem för nyanställda SAS-piloter som för dem som varit anställda en längre tid, sa Svensk Pilotförenings vice ordförande Wilhelm Tersmeden till TT i går.
I Norge har SAS enats om ett nytt avtal med de norska pilotföreningarna NSF och SAS Norge Pilotföreningen (SNF). Avtalet gäller från den 1 april och är giltigt i ett år.