Annons:

“September en bra månad för Norwegian”

I september hade Norwegian ett passagerarantal på över 2 miljoner passagerare. Regelbundenheten var 99,7 procent, den högsta nivån sedan pandemin, enligt ett pressmeddelande.

“En ny trend i höst den ökande populariteten för storstadsresor till framför allt Östeuropa”

– September var ännu en bra månad för Norwegian. Vi hade mer än två miljoner passagerare och vår operativa prestation är återigen bland de bästa flygbolagen i Europa. Vår registrerade regularitet är nu på den starkaste nivån på över 18 månader, medan vår tid- prestanda förbättras också ytterligare. Vår solida och effektiva verksamhet ger förutsägbarhet för alla kunder som väljer att flyga Norwegian, antingen för fritids- eller affärsändamål, säger Geir Karlsen, vd på Norwegian i ett pressmeddelande. 

Norwegian hade 2 030 052 passagerare i september, en ökning med 8 procent från september 2022. Kapaciteten (ASK) var 3 208 miljoner sittkilometer, medan den faktiska passagerartrafiken (RPK) var 2 696 miljoner sittkilometer. Enhetsintäkter (RASK) beräknas till NOK 0,60, medan enhetsintäkter inklusive flygrelaterade tilläggsintäkter  uppskattas till NOK 0,72. I september opererade Norwegian i genomsnitt 80 flygplan med en regularitet, andel regelbundna flygningar, på 99,7 procent. Majoriteten av de få flygningar som Norwegian inte fungerade berodde på ATC-problem på London Gatwick Airport och nationella strejker i Italien. Punktligheten, andelen flyg som avgår inom 15 minuter från planerad tid, låg på 84,6 procent i september. 

– En tydlig och fortsatt  trend är att våra destinationer i södra Europa upplever en fortsatt stark efterfrågan bland folk från Norden. Dessutom är en ny trend i höst den ökande populariteten för storstadsresor till framför allt Östeuropa, säger Karlsen. 

Kommentarer är stängda.