Annons:

Spanska villkor på SAS-flygningar

SAS har vid flera tillfällen sagt att man inte anställer personal på andra villkor än de skandinaviska. Nu visar det sig dock att bolaget har flyg på långtidshyra där personalen jobbar på spanska villkor, bland annat mellan Stockholm och Köpenhamn.

När Estonian Air gick i konkurs i november i fjol ville SAS snabbt ta över linjen Köpenhamn-Tallinn där Estonian Air tidigare varit ensam. Då varken SAS eller dotterbolaget Cimber hade ledig kapacitet att sätta in på linjen, så hyrdes spanska Air Nostrum in.

SAS sa då att Air Nostrum skulle flyga på linjen fram till årsskiftet, därefter skulle Cimber ta över.

Men sedan Cimber dels har haft pilotbrist, dels råkat ut för att ett av bolagets plan skadades vid en motortest i början av februari och inte har varit i luften sedan dess, valde SAS att fortsätta samarbetet med Air Nostrum på rutten Köpenhamn–Tallinn under sommaren.

Nu visar det sig att Air Nostrum inte bara har ett plan i trafik för SAS. Två plan från de spanska bolaget flyger dessutom åt SAS varje dag mellan Köpenhamn och Stockholm, skriver check-in.dk. Ombord jobbar även här spanska piloter och kabinpersonal med spanska löner och spanska arbetsvillkor. Ett upplägg som SAS ofta kritiserar när det används av konkurrenter. SAS har också vid flera tillfällen sagt att bolaget själv inte skulle anställa personal på mindre fördelaktiga villkor än de skandinaviska.

– Det är inte vår policy och strategi. Vår plan är att fortsätta med nordiska avtal, sa Lars Sandahl Sørensen, hief operation officer på SAS, till check-in.dk i juni.

Check-in.dk skriver också att Air Nostrum-flygen med piloter och kabinpersonal som jobbar under spanska villkor även kan trafikera bland annat Stockholm–Billund och svenska inrikeslinjer.

– Det är en överenskommelse med de anställda. Det är det spanska flygbolaget som trafikerar rutten åt oss, så det är en lokal överenskommelse, säger SAS danska presschef Mariam Skovgaard till check-in.dk.

Hos fackföreningen Cabin Attentats Union, som organiserar en stor del av SAS danska kabinpersonal, kommer uppgifterna som en överraskning.

– Det var vi inte informerade om. Och det är mycket oroande att SAS outsourcar mer och mer produktion till underleverantörer. Det väcker frågan vad som sker i vår egen Europaproduktion, säger Christa Ceré på Cabin Attendants Union till check-in.dk.

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024