Annons:

Stockholm kräver förklaring av Swedavia

Bromma flygplats kan överskrida bullergränserna om trafiktillväxten fortsätter, det visar en konsultrapport som beställts av Stockholms miljöförvaltning. Nu kräver Stockholms miljö- och hälsoskyddsnämnd att Swedavia förklarar sig.

Miljöförvaltningen anlitade konsultbolaget WSP Akustik för att dubbelkolla Swedavias beräkningar av hur mycket bullret skulle förändras när trafiken från Bromma flygplats ökar. Igår presenterade WSP Akustik sin rapport för miljönämnden i Stockholms stad. Rapporten visar att den trafikexpansion från 2,4 miljoner till 4 miljoner passagerare per år som Swedavia räknat med inte är möjlig utan att bryta mot gällande avtal, rapporter Mitt i Bromma.

Rapporten visar dels att Brussels Airlines plan kan bullra mer än maxgränsen 89 decibel, dels att Swedavia har utgått från att vissa flygplanstyper bullrar mindre än de gör enligt de tekniska specifikationerna, skriver DN.

Därför beslutade miljö- och hälsoskyddsnämnden igår att Swedavia måste förklara sig inom en månad.

– Som vi tolkar det så klarar Bromma bullerkraven med den omfattning flyget har i dag, men inte en framtida ökning, säger miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP), till Dagens Nyheter.

Om planen bullrar mer än när bullervillkoren fastställdes riskerar Swedavia olika förelägganden.

Men Brommas flygplatschef Peder Grunditz är säker på att det totala bullret håller sig inom de miljö­villkor som finns – både i dag och i framtiden.

– Men vi kommer självfallet att gå igenom det här grundligt, säger Peder Grunditz till DN.

Kommentarer är stängda.