Annons:

Stor utbyggnad av Köpenhamns flygplats bortser från klimatpåverkan

Utbyggnaden av Köpenhamns flygplats väcker hård kritik. Klimatpåverkan från internationellt flyg nämns inte med ett enda ord i regeringens proposition om utbyggnaden. Text: Janne Sundling

“CO2-utsläpp från flygresor har en enorm klimatpåverkan och bör givetvis ingå i klimatlagen”

Köpenhamns flygplats har inlett processen med de två första byggprojekten som ska skapa plats för 40 miljoner passagerare årligen, 10 miljoner mer än i dag.

Lagförslaget möter stark kritik, skriver Berlingske:

– Vår oro är att lagen inte tar någon som helst hänsyn till klimatregleringar, säger Poul Kattler från Bevar Jordforbindelsen, som lämnat remissvar på förslaget.

Sju kritiska organisationer har beräknat den potentiella klimatpåverkan Köpenhamns flygplats planer, enligt deras beräkningar skulle en utbyggd flygplats kunna leda till ett minimiutsläpp på ytterligare 2,1 miljoner ton CO₂ per år från flygplan och flygplats.

Trots den klimatbelastning som de 10 miljonerna nya passagerarna kommer att orsaka står förslaget inte i konflikt med klimatlagen. Den danska klimatlagen bortser från utsläppen från internationellt flyg. Därför har de heller inte gjort sig skyldiga till lagbrott.

Men de sju organisationerna menar att lagförslaget undergräver klimatlagens ambitioner och gör det omöjligt att nå de danska klimatmålen.

Klimatlagen från december 2019 sätter ett mål om 70 procents minskning av CO2-utsläppen till år 2030. Om internationellt flyg ingick i beräkningarna skulle flyg från Köpenhamns flygplats stå för 10,3 ton CO2e per år – 40 procent av Danmarks övergripande nationella klimatmål år 2030 – med en ökning till 40 miljoner passagerare år 2030. 

Partiet Alternativets talesperson, Torsten Gejl, menar att det är ”mycket problematiskt” att inte ta med utsläpp från internationellt flyg i den danska klimatlagen:

– CO2-utsläpp från flygresor har en enorm klimatpåverkan och bör givetvis ingå i klimatlagen, säger han.

Köpenhamns flygplats utvecklingsplan talar också om eventuell utökad kapacitet till så mycket som 55 miljoner passagerare.

Köpenhamns flygplats tror inte att lagförslaget förändrar någonting.

– Utan lagen skulle vi förmodligen behöva parkera fler plan långt bort från terminalerna och i stället köra passagerarna till terminalerna med buss, säger Søren Rosenkilde Clausen, chef för public affairs på Köpenhamns flygplats.

Köpenhamns flygplats utvecklingsplan talar utökad kapacitet till så mycket som 55 miljoner passagerare.

“Ingen vet framtiden, men det ser väldigt, väldigt svårt ut”

Regeringen siktar på att lagen ska antas så att den träder i kraft den 1 juli. Men kritikerna vill att datumet skjuts upp tills det finns en klimathandlingsplan.

Søren Rosenkilde Clausen säger att Köpenhamns flygplats arbetar ambitiöst för att bli grönare – genom att minska CO₂-utsläppen och kompensera för de utsläpp den själv är ansvarig för.

År 2030 ska flygplatsen vara ”Netto noll”, inte mer CO₂ ska släppas ut än vad som avlägsnas från atmosfären inom alla områden:

– På liknande sätt finns det för flyget en strategi för – och framtida krav från EU att – minska utsläppen så att flyget 2050 är ”Netto noll”, säger han.

Men frågan är om det går att flyga grönt 2050?

– Ingen vet framtiden, men det ser väldigt, väldigt svårt ut, säger professor Jens Friis Lund från Köpenhamns universitet.

Många saker måste lyckas om det behövs, och det kommer att ha enorma kostnader, säger han.

– Om vi ​​ska ha mycket flygtransporter i framtiden kommer vi att behöva ha många fler vindkraftverk och solceller – och det kommer att sätta enorm press på energisystemet. Och vi kan inte använda de resurserna till annat, säger han.

Transportminister Thomas Danielsen (Venstre) säger till Berlingske att de inte hinner presentera något förslag på här sidan av sommarlovet:

– Det har kommit in många remissvar och vi behöver tid för att säkerställa en ordentlig genomgång av dem. Jag har därför beslutat att propositionen inte ska läggas i vår som planerat utan att den i stället ska läggas efter sommarlovet, säger han.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024