Satsningarna innebär fler valmöjligheter för både semester- och affärsresenärer – och stärker samtidigt Sveriges internationella flygförbindelser efter flera år av mer försiktig kapacitetsutveckling.
Stockholm Arlanda står för en stor del av nyheterna. SAS öppnar en ny direktlinje till Madrid, medan Norwegian adderar destinationer som Montpellier, Basel, Milano och Hamburg. Norwegian planerar även en ny linje till Beirut, vilket blir ett ovanligt tillskott från den svenska marknaden.
Lågprisbolaget Wizz Air stärker sitt utbud från Arlanda med en ny direktlinje till Tirana, med flera avgångar i veckan.
Även Göteborg Landvetter får nya internationella förbindelser. Norwegian startar trafik till Riga och Tirana, medan Finnair utökar sitt nordiska nät med dagliga avgångar till Stavanger. Wizz Air lanserar dessutom en ny linje till Tuzla i Bosnien och Hercegovina.
På Malmö Airport satsar framför allt lågprisbolagen. Ryanair öppnar nya linjer till Zagreb, London och Warszawa, samtidigt som Wizz Air lägger till Podgorica i Montenegro. Utvecklingen stärker Malmös roll som alternativ flygplats för resenärer i södra Sverige.
De flesta nya linjerna går till europeiska destinationer, med särskilt fokus på Sydeuropa och Balkan. Samtidigt sticker vissa rutter ut, som Beirutflyget från Arlanda och den utökade nordiska trafiken via Finland och Norge.
För svenska resenärer innebär 2026 ett bredare linjeutbud, fler direktalternativ och ökad konkurrens mellan flygbolagen – något som ofta pressar priser och förbättrar tillgängligheten.