Annons:

Sundström: ”Bygg ut Arlanda med en fjärde bana”

Stockholmsregionens framtida behov av flygkapacitet säkras troligen genom en fjärde bana på Arlanda, skriver regeringens samordnare Anders Sundström på DN Debatt i dag.

Arlanda, som är Sveriges nav för in- och utrikesflyget, klarar inte sitt kommande kapacitetsbehov när efterfrågan på flygresor ökar kraftigt, skriver Anders Sundström på DN Debatt i dag.

Sundström skriver vidare att Arlanda är en nödvändig förutsättning för att Stockholmsregionen ska kunna fortsätta ha en hög tillväxttakt och konkurrera med andra storstadsområden. Han menar att det därför är olyckligt att debatten i över 30 år fokuserat på Brommas vara eller inte vara som flygplats, i stället för det faktum att Arlanda nu är omsprunget av Kastrup och Gardermoen vad gäller antal resenärer.

”Att bara fokusera diskussionen på Bromma och kortsiktiga resonemang riskerar att omöjliggöra arbetet med att säkra flygkapaciteten i Stockholm för framtiden”, skriver Sundström.

Den så kallade Stockholmsberedningen 2003 slog fast att en fjärde bana skulle behövas runt 2020. Swedavias investeringsbudget fram till 2040 innehåller dock inga resurser för detta, skriver Sundström vars preliminära bedömning är att Arlanda behöver en fjärde bana långt före 2040 för att säkra nödvändiga kapacitetsbehov.

Anders Sundström har därför tagit initiativ till en idéstudie om en utbyggnad av Arlanda som görs tillsammans med Swedavia, Luftfartsverket och Trafikverket. Studien ska vara klar i början av nästa år.

”Hela frågan om Stockholmsregionens långsiktiga behov av flygkapacitet mår bra av att hanteras strukturerat och analytiskt, utan förutfattade uppfattningar och politiska skygglappar. Sådana straffar sig i längden”, skriver Anders Sundström i deabttartikeln som du kan läsa här.

Kommentarer är stängda.