”Som ett vykort från ett alltmer fjärran land”, sjöng salig Totta Näslund om hur tiden läker såren efter sviken kärlek. Vykorten från Thailand på sociala medier har också blivit alltmer fjärran i dagarna.
Flygbolagen får betala priset när deras motorvägar till Asien ockuperas av drönare, missiler, stridsflygplan eller luftvärn. Deras planering försvåras när de måste ha minutaktuell information, de bränner mera soppa för att runda konfliktzoner och deras kunder skräms bort.
Det värsta slaget kom redan för drygt två år sedan när det ryska luftrummet stängdes efter invasionen av Ukraina. Utan genvägen till Asien från nordvästra Europa blev resan flera timmar längre och betydligt dyrare. Värst drabbades Finnair som kapat åt sig en fet bit av Asientrafiken. Än värre drabbades Aeroflot när EU stängde sitt luftrum för ryskt flyg.
Att flyga runt jätteländer som Ryssland och Ukraina är illa, men sedan var det raka spåret över Irak och/eller Iran till Sydostasien. Men det tog stopp med lördagens attack mot Israel. Ett antal notam (notice to airmen) stängde luftrummen över Libanon, Israel, Irak, Jordanien och Iran.
Förbuden hävdes i går, men de flesta flygbolag har ställt in flygningar över området eller lagt om sina rutter. Europeiska luftfartsmyndigheten EASA har fortfarande ett antal varningar:
Högsta vaksamhet för flygningar över Israel och i luftrummet 100 nautiska mil (18 mil) utanför landets gränser. Iran varnar för ”ökad risk för felidentifikation”, vilket borde ge alla bolag skrämselhicka, Irak avråder från flygning under 32 000 fot och Syrien avråder från alla överflygningar kring Damaskus.
Det kanske är tur att säsongen börjar klinga av i Sydostasien med aprils tilltagande störtregn för det verkar vara svårt att ta sig dit.