Annons:

Trafikexpert om Bromma: Flytt till Arlanda dåligt för miljön

En flytt av inrikesflyget från Bromma flygplats till Arlanda skulle innebära både stora miljökostnader och tusentals förlorade jobb, skriver Sveriges radion. – På lång sikt, då talar jag om 25-30 år för det tar tid att anpassa sig, då handlar det om 16 000 färre jobb i hela Sverige varav 8 000 i Stockholms stad. Tio miljarder i förlust av intäkter. De regioner som växer mest är de som har bäst flygtillgänglighet och de som växer långsammast är de har sämst flygtillgänglighet, säger trafikutredaren Göran Tegnér.

Vad har du för belägg egentligen för de siffrorna?

– Ja, man kan ju tycka att det här är väldigt svårt att bevisa för allting annat ändrar sig samtidigt. Men vi har tittat på alla kommuner i Sverige år 1980 och år 2000 och så har vi använt statistiker och demografer som har skattat en sådan modell.
Frågan vad som ska hända med Bromma flygplats efter att markavtalet med Stockholms stad går ut 2038 är en gammal stridsfråga. Företrädare för näringslivet har länge slagits för att bevara Bromma, men i en intervju i Ekot för två veckor sedan sade Investors vd Jacob Wallenberg att han svängt och numera är positiv till en flytt.
– Jag tror att det är många som kommit till slutsatsen att den tillväxt som vi ser inom flyget gör att vi måste kraftsamla på ett ställe. Det är också effektivare för Sverige som nation. Det råkar också vara miljövänligare att ha allting på ett ställe.
Göran Tegnér har en helt annan uppfattning. Han har lång erfarenhet av flygplatsutredningar med ett förflutet från bland annat WSP konsult, Stockholms stad och som utredningschef vid Stockholmslandstingets trafikkontor. Särskilt är det jobb inom exportindustrin som riskera att försvinna om Bromma läggs ned, säger han.
– Jag tror att en storstadsregion som Stockholm inte klarar sig med en enda flygplats. Det blir trängselproblem, det blir dyrt att skapa den kapaciteten på Arlanda.
Tegnér har också medverkat i studier kring miljöfrågorna. Exempelvis kring ökade utsläpp från marktransporterna. Även det faktum att över 70 procent av flyget till Bromma kommer söderifrån och att en flytt skulle innebära längre flygsträckor norrut till Arlanda, säger han.
– Det blir ökade utsläpp från alla flygplan, som ska åka tre och en halv mil gånger två. Om de åker tur och retur så blir det sju mil per resa – längre. Vi ska ju inte förlänga reseavstånden och restiden. Det är väldigt korkat.
– Så om man ska bebygga Bromma, då gör man miljövinster för de hamnar ju de bostäderna rätt så centralt i Stockholm. Men de längre flygvägarna för 70 procent av alla flygplansrörelser skapar ju utsläpp som tillsammans med de längre marktransporterna gör att det ur miljösynpunkt blir sämre. Det blir inte bättre.

2 kommentarer

  1. Subscriber User: Rimligen blir det också kortare flygsträckor för de som kommer norrifrån. Finns det med i beräkningarna? Att fler inser att det är bättre att ta tåget till Göteborg eller Malmö istället för att åka till Arlanda. Finns det med i beräkningarna? Och som sagt, väldigt många människor kommer kunna bo i närförort istället får längre ut från city. Hur har han kunnat få med det i beräkningarna?
  2. Mikael: Frågan är hur många konservativa gubbar som miljön klarar. Vi kan konstatera att det finns en bred politisk överenskommelse om att transportsektor ska minska sina utsläpp av växthusgaser med 70 procent till 2030. Det innebär att business as usual inte är ett alternativ för flyget. Flyget kommer att behöva minska sina utsläpp kraftigt. Vad Göran Tegnér "tror" kunde knappast vara mer ointressant.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024