Travel News pratade flygets framtid i SVT:s Ekonomibyrån
Travel News chefredaktör Viggo Cavling deltog tillsammans med Catrin Mattsson Norden-chef IATA och flygjournalisten Jan Ohlsson i SVT program Ekonomibyrån. Programledare är Alexander Norén.
Jonathan:Hej Det är inte ofta Viggo och jag har samma åsikt men igår då han deltog i den intressanta programmet "Ekonomibyrån" så hände det. Åsikten om att inrikestrafiken, för flyget i Sverige, aldrig kommer att komma upp på samma nivå som 2019 är den åsikt som vi delar. Det finns ingen anledning att hålla flyget "under vingarna" med skattepengar för att få det att fortleva utan låt flyget bära sina egna kostnader och lägg skattepengarna på förnyelsebara färdmedel eller klimatsmarta transportmedel.
Att sätta sitt hopp till "El-flyg" håller inte för elflyget är inte igång med stora/medelstora flygplan på de närmaste decenniumet, det finns trots allt några få entusiaster som tror att el-flyget kommer inom kort men jag tror att det kommer att bli enormt svårt att övertala passagerare att testa el-flyget för man vet ju vad som händer om batteriet tar slut ....
Så starta med att lägg ner Bromma flygplats och bygg ut Arlanda, satsa på snabbtåg Stockholm - Göteborg/Malmö/Sundsvall/Oslo (via Karlstad) och Oslo - Göteborg/Malmö/Hamburg istället
Att resa klimatsmart är ett måste för att vi alla skall överleva
Carl Jansson:"Om batteriet tar slut" 😂
Henrik:@Jonathan. Skulle tro att samma sak händer om batteriet tar slut som när bränslet tar slut på dagens flygplan...
Marcus Andersson, Ticket.se:En mycket givande diskussion där det för en gångs skull inte handlar om klimatångest/flyghat och flygskam.
Tror som Viggo att inrikesmarknaden aldrig kommer återhämta sig till Pre-COVID nivåer, de aktörer som kommer finnas kvar och frodas är de som är anpassningsbara: Air Gotland, Air Leap och kanske kommande Skåneflyg? Utrikesresandet kommer öka och då framförallt för privatresenärer = lågprisbolagen kommer gå vinnande ur detta.
4 kommentarer