Annons:

Premium Trump-tullar hotar Embraer – SAS jätteorder kan påverkas indirekt

Trump-tullar hotar Embraer – Så kan SAS jätteorder påverkas indirekt

SAS rekordorder på upp till 55 Embraer-plan ser i dagsläget inte ut att påverkas direkt av det tullhot som skakar flygindustrin. Men tillverkaren varnar nu för produktionsstörningar som kan få följdverkningar för europeiska kunder – däribland SAS.

Den brasilianska flygplanstillverkaren Embraer slog nyligen larm om att amerikanska flygbolag riskerar att behöva betala upp till 9 miljoner dollar extra per flygplan om den tidigare presidenten Donald Trump återinför en 50-procentig tull på brasilianska flyg. Tullarna, som kan träda i kraft från 1 augusti, gäller export till USA men får globala konsekvenser.

— Effekten skulle kunna bli lika förödande som pandemin, säger Embraers vd Francisco Gomes Neto till Financial Times.

Mitt i detta geopolitisk-ekonomiska drama står SAS, som tidigare i juli offentliggjorde sin största flygplansinvestering någonsin: 45 Embraer E195-E2 med option på ytterligare tio plan, till ett värde av cirka 4 miljarder dollar. Leveranserna är planerade att starta 2027 och pågå i fyra år. Flygplanen ska ersätta äldre regionala jet och trafikera Norden och Europa via SAS Link.

Eftersom SAS är ett europeiskt bolag och flygplanen levereras från Brasilien direkt till Europa påverkas inte själva priset av Trumps tullhot. Däremot kan leveranskedjan störas om Embraers övriga kunder – framför allt i USA – backar ur.

Embraer har varnat för att ett tapp av den amerikanska marknaden skulle kunna tvinga bolaget att skära ner på produktionen av E-serien. Det kan i sin tur försena leveranser till andra kunder, inklusive SAS.

Dessutom består Embraers flygplan till stor del av amerikanska komponenter – exempelvis motorer från Pratt & Whitney – vilket innebär att ett spänt handelsklimat också kan slå mot leveranser och montering.

— Osäkerhet kring tullar kan göra att flygbolag tvekar att ta emot plan över huvud taget, sade IATA-chefen Willie Walsh i veckan.

Även om det inte finns några officiella tecken på att SAS-affären är i farozonen, kan flygbolaget behöva planera för alternativa scenarier. Till exempel om Embraer får svårt att leverera enligt tidplan, eller om kostnadsbilden förändras på grund av störningar hos underleverantörer.

Relaterade artiklar

visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025
Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025