Annons:

Premium Turkish Airlines går all in – lojalitetskampanj på en miljon miles

Turkish Airlines går all in – lojalitetskampanj på en miljon miles

Turkish Airlines bjuder in resenärer till en extrem lojalitetssatsning – och positionerar sig globalt med en kampanj som saknar motstycke i branschen.

När SAS i slutet av 2024 lämnade Star Alliance efter 27 år och gick med i Skyteam ville man markera skiftet med ett rejält avtryck. Lösningen blev en global lojalitetsutmaning där resenärer kunde bli poängmiljonärer – bokstavligt talat. Mellan 8 oktober och 31 december erbjöds en miljon Eurobonus-poäng (värde ca 100 000 kr) till den som lyckades flyga med 15 olika Skyteam-bolag. Resultatet? Nästan 900 resenärer från 33 länder klarade utmaningen – och SAS fick en av sina mest lyckade marknadsföringskampanjer någonsin.

Nu följer Turkish Airlines upp med en ännu mer ambitiös – och selektiv – satsning: en miljon Miles & Smiles-poäng till den som före 27 oktober 2025 flyger till alla sex kontinenter med Turkish Airlines. Men kraven är höga. Alla flyg måste ske med reguljära avgångar (inga codeshare eller bonusresor), rutter ska passera genom Turkiet, och resan kräver både planering, pengar och tid.

Bakom båda kampanjerna finns samma drivkraft: att dramatiskt höja lojaliteten bland de mest reseintensiva kunderna. SAS ville introducera sina medlemmar för nya Skyteam-partners och bygga lojalitet kring sitt alliansbyte. Turkish Airlines vill stärka sin roll som det mest globala alternativet inom Star Alliance – och samtidigt cementera lojaliteten till sitt eget program Miles & Smiles.

Kampanjerna riktar sig till en liten men köpstark målgrupp: digitala nomader, affärsresenärer och poängentusiaster. Hos SAS reste deltagarna i genomsnitt till 17 länder och 23 flygplatser – och bland poängmiljonärerna fanns allt från en fyraåring i Japan till en 73-åring i USA. Turkish Airlines kampanj är ännu tuffare i upplägg, men också mer generös i belöningen – särskilt eftersom poängen är giltiga till minst 2027, eller hela vägen till 2030 för den som flyger Business Class.

Samtidigt illustrerar de två kampanjerna olika strategier. SAS har gått mot ett mer partnerdrivet och datastyrt lojalitetsprogram, där kreditkortssamarbeten och dynamisk prissättning står i centrum. Turkish Airlines väljer istället att belöna faktiskt resande – och filtrerar bort lågengagerade kunder genom höga trösklar.

I en tid då lojalitetsprogram blivit egna affärsben är kampen om frequent flyers hetare än någonsin. Och medan andra nöjer sig med kampanjmail och dubbelpoängshelger, bygger Turkish Airlines och SAS lojalitet genom att ge sina mest hängivna resenärer något betydligt större: en story att berätta – och en miljonidé, bokstavligen.

Relaterade artiklar