– Umeå har ett strategiskt läge som tillväxtmotor i norra Sverige med viktiga öst–västliga kopplingar. Flyget är avgörande för tillgänglighet, där andra transportslag inte räcker till, säger Anders Ågren (M), kommunstyrelsens ordförande i en skriftlig kommentar.
Umeå är långt ifrån ensamt om att vilja stärka flygförbindelserna i norr. De senaste åren har Travel News kunnat rapportera om en rad satsningar och ökad trafik till orter som Skellefteå, Luleå, Kiruna och Östersund. Även Örnsköldsvik kan få ett uppsving: förra veckan blev det känt att SAS överväger att återuppta trafiken till staden, vilket skulle öka konkurrensen och tillgängligheten i regionen ytterligare.
Trafikverkets förslag, som är en del av ett regeringsuppdrag, innebär att kommuner och regioner ska få större möjlighet att påverka såväl statliga som icke-statliga flyglinjer. Umeå kommun ställer sig positiv till förslaget, men varnar för att ansvaret inte får innebära ökade kostnader på lokal nivå.
– Inflytande kräver resurser. Om staten vill att regioner ska ta större ansvar för flygtrafiken måste de också säkerställa finansiering. Det handlar om att trygga robusthet, tillgänglighet och beredskap – särskilt i tider av kris, säger Janet Ågren (S), kommunalråd i Umeå.
Kommunen uppmanar också staten att utveckla en tydligare nationell strategi för flyget, där både klimatomställning och totalförsvar vägs in – och där tillämpningen av restidsregeln harmoniseras med EU:s regelverk för att inte försvåra regional upphandling.