4 procent av tjänsterna på huvudkontoret i Chicago har redan försvunnit. Ytterligare 4 procent väntas tas bort under 2026. Det meddelade Uniteds finanschef Mike Leskinen i ett samtal om flygbolagets senaste kvartalsrapport som släpptes i förra veckan.
– Vi gör förändringar i våra processer och använder AI för att effektivisera ledningsarbetet, förklarade Mike Leskinen i torsdags.
Automatiseringen berör flera centrala funktioner inom organisationen: kundtjänst, ekonomi, marknadsföring, lojalitetsprogram, intäktsanalys, schemaläggning, underhållsplanering och teknisk dokumentation.
Bland annat hanterar AI nu en stor del av kundkontakter via chatt, mejl och telefon. Samtidigt ersätts manuella uppgifter inom ekonomi- och redovisningsavdelningar. Även prissättning, nätverksoptimering och bemanningsplanering styrs i allt högre grad av algoritmer.
Uniteds besked markerar ett tydligt skifte i en annars tungt reglerad bransch som historiskt varit långsam med teknikanpassning. Fler aktörer väntas följa efter.