Annons:

Uppgifter: Tyst strejk på Aeroflot efter dödsolyckan

Det statliga ryska flygbolaget Aeroflot har ställt in minst 26 avgångar sedan den fruktansvärda olyckan på Sjeremetevo flygplats. Alla skulle ha flugits med det kritiserade planet SSJ 100, skriver Dagens Nyheter. - Många passagerare har lämnat tillbaka sina biljetter då de vägrar flyga SSJ100. Men enligt mina källor handlar det också om personalen vägrar, både piloterna och kabinpersonalen, säger Aleksej Venediktov, chefredaktör för oberoende Echo Moskvy.

I torsdags ställde Aeroflot in 12 avgångar. I fredags var antalet uppe i 14. Alla skulle ha flugits med Sukhoi Superjet 100, samma plantyp som gjorde en misslyckad landning på Sjeremetevo flygplats den 5 maj.

Planet landade med fulla bränsletankar efter att ha träffats av en blixt. Det gjorde flera höga skutt på landningsbanan, vilket ledde till att bränsletankarna perforerades och motorn fattade eld. 41 personer – över hälften av alla som var ombord på planet – dog.

De flesta avgångar som nu har annullerats var inrikesflyg från Moskva till bland annat Irkutsk, Astrachan, Samara och Orenburg. Också en avgång till Göteborg ställdes in i mitten av förra veckan.

Aeroflot talar inte om vad avbokningarna beror på. Enligt ryska experter tyder det mesta på att det är personalen som inte vill flyga, skriver Dagens Nyheter.

– Så här många inställningar tyder bara på en sak: Att piloterna nu är ytterst uppmärksamma på i vilket skick planet är. Vid minsta misstanke om problem meddelar de att planet inte är i flygskick. Tidigare gick man med på att flyga trots mindre problem, nu vägrar man, säger Sergej Kovaljov till den oberoende ryska affärstidningen RBK. Kovaljov är expert på flygsäkerhet och före detta medlem i den internationella flygsäkerhetsmyndigheten The Interstate Aviation Committee, som reglerar flygsäkerhetsfrågor mellan före detta sovjetländer.

– Vi ser hur Aeroflot tyst och diskret ställer in turer med Superjet. Det är av olika skäl. Många passagerare har lämnat tillbaka sina biljetter då de vägrar flyga SSJ100. Men enligt mina källor handlar det också om personalen vägrar, både piloterna och kabinpersonalen. För det tredje är det så svårt att få reservdelar till Superjeten att många plan står på marken helt enkelt därför att de inte går att reparera. På grund av sanktionerna är det omöjligt att få in reservdelar, sade Aleksej Venediktov, chefredaktör för oberoende Echo Moskvy i Echo Moskvy i lördags.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024