– Det finns tydliga ambitioner, men alldeles för få gemensamma riktlinjer för hur vi ska nå dit, sa Oskar Almén.
PA Consulting har intervjuat 567 aktörer i den globala flygbranschen, och bilden är splittrad. Bara åtta procent är tydligt optimistiska om omställningen till hållbart flygbränsle (SAF), medan 40 procent tror på bredare tillgång först efter 2033.
Kostnaden är en central utmaning. Producenterna räknar med att hållbart flygbränsle kommer att vara upp till 148 procent dyrare än dagens fossila alternativ – flygbolagen själva tror på en prisökning runt 100 procent.
– Vi måste hitta andra sätt att pressa priserna. Men ännu viktigare är att säkra tillgången – att det finns tillräckligt mycket bränsle på rätt plats, sade Oskar Almén.
Han pekade på att branschen i dag präglas av splittrade initiativ och nationella särregleringar, vilket bromsar utvecklingen.
– Det är för få som arbetar globalt med frågan. I dag sker det mesta i silos, med olika ambitioner i varje land. Vi måste skapa förutsättningar för långsiktiga, globala regler. Först då vågar internationella investerare gå in.
Oskar Almén uppmanade flygets aktörer att ta egna initiativ i stället för att vänta på politiska beslut.
– Vänta inte på att någon annan ska lösa problemet. Just nu finns inte tillräcklig marknadsdrivkraft, och investerarna tittar hellre på AI än hållbart flygbränsle.
För att omställningen ska lyckas krävs samarbete mellan fem centrala aktörer: flygplatser, flygbolag, producenter, regeringar och investerare.
– Alla måste hitta sin roll. Flygplatser behöver förklara varför de är viktiga i omställningen, flygbolagen måste ta position och regeringar skapa stabila och långsiktiga regler. Bara då kan flyget på allvar bli hållbart, sa Almén.
Relaterade artiklar
-
Andreas Carlson: ”Vi kommer att flyga mer i framtiden”
-
”Flyget är avgörande för svensk turism och konkurrenskraft”
-
SAS: ”Vi har gått från rekonstruktion till expansion”
-
Norwegian efterlyser statligt stöd för att påskynda omställningen
-
Regeringens utredare: ”Många vill ha Bromma, men ingen vill betala”
-
Panelen enig: Det går inte att svälta flyget till klimatomställning