Malmö Aviations trafik och bolagets självklara konkurrensfördel.
Med det nya politiska styret i Stockholm kan det möjligen
komma att lättas på flygplatsens trafikrestriktioner,
vilket skulle kunna gynna Braathens Malmö Aviation som har
sina två bästa rutter från och till Bromma. Åtminstone
är detta en förhoppning hos bolagets nya VD.
– Bromma kan utvecklas till en viktigare nationell hub för
oss än vad Arlanda är, och bli väldigt viktig strategiskt
sett, säger Anders Widesjö till Travel News. Den nye
chefen för det sammanslagna Braathens Malmö Aviation
menar dessutom att det är realistiskt och anta att flygbolagets
Oslorutt kommer att använda sig av Bromma om fler slots blir
tillgängliga.
Ständiga chefsbyten
Det var alldeles nyligen som Braathens i Sverige (f.d. Transwede)
åter igen blev av med en VD när norrmannen Geir Olsen
plötsligt lämnade chefskapet efter en kort tid på
posten. Den officiella förklaringen var att det fanns olika
uppfattningar om utvecklingstakten i den svenska organisationen.
Hans efterträdare Anders Widesjö, förre vice VD:n
i Malmö Aviation, menar att det egentligen aldrig fanns någon
principiell oenighet.
– Vi är alla eniga om att organisationens framtida mål
är att vara KLM:s spjutspets på den svenska affärsresemarknaden,
på så vis att affärsresenärerna väljer
KLM och Amsterdam i stället för SAS och Kastrup eller
Frankfurt, säger Anders Widesjö till Travel News. Geir
Olsen ville att det skulle gå mycket snabbare i denna riktning
än koncernledningen och Widesjö, som anser att Braathens
samlade svenska produkt först måste bli betydligt bättre.
– Det tar mycket tid och energi att smälta samman två
organisationer och att få en ny på fötter. Det
tidigare Braathens i Sverige gick dåligt, medan Malmö
Aviation gick bra och hade ett gott renommé. Rutter och
rutiner måste sätta sig. Framför allt handlar
det om att utveckla och upprätthålla en hög nivå
på service, både mellan de anställda internt
och mot kunderna, säger Widesjö.
Avskaffat klasserna
Det norska flygbolagets nya klassindelning, Best och Back,
som infördes förra året har inte alls gått
hem i Sverige, medan den efter vissa inledande problem numera
ser ut att fungera i Norge. I Sverige har flygbolagsledningen
därför tagit konsekvenserna och helt skrotat systemet
med två klasser. Problemen med klasserna har lagt sten på
börda i den svenska verksamheten som fortsatt att gå
med förlust. Braathens redovisade nyligen en förlust
på 20 miljoner kronor i hela rörelsen för 1998,
vilket kan jämföras med vinsten på 280 miljoner
kronor året före. Även för första kvartalet
i år räknar bolaget med att gå med förlust
innan siffrorna successivt kan förbättras.
– Vi har fått mycket tuffare konkurrens än väntat
från vår huvudkonkurrent. Yielden har gått ned
betydligt, konstaterade Braathens kommersiella direktör,
Freddy Eriksen, i Dagens Näringsliv. Som andra orsaker till
förlusterna än konkurrensen från SAS anges pilotstrejker
i tre dagar, problemen på nya flygplatsen Gardermoen och
samkörningen mellan de två svenska bolagen tagit längre
tid och blivit dyrare än vad ledningen räknat med.
Bör undgå förlust
1999 Men trots allt menar Anders Widesjö att
yield-utvecklingen är positiv för Braathens Malmö
Aviation och att det svenska bolaget bör kunna undgå
förlust under 1999.
– Den ökningen SAS har är på billiga biljetter.
Vi ökar andelen av C-klassbiljetter och det är just
en sådan tendens som vi önskar oss. Men visst går
Oslorutten dåligt och har tappat en del mark. Likväl
kan jag inte tänka mig att den skulle kunna läggas ned,
säger Anders Widesjö. Det dubbla flygbolagsnamnet i
Sverige kommer sannolikt att behållas inom överskådlig
framtid. Men eftersom all business som bekant numera är lokal
har bolaget också uppfunnit lokala varianter som till exempel
Halmstad Aviation och Luleå Aviation. RB/PN
TN 2/99