Annons:

Premium

Wizz Air ska öppna hundra nya linjer i år

Wizz Air har fortsatt fokus på Östeuropa, förklaringen är enkel. Tillväxten i Östeuropa är 4 procent. I Västeuropa snurrar hjulen långsammare, i många länder ligger samma siffra på blott en procent. -Våra biljettpriser ska vara de lägsta. Du betalar för stolen och sen kostar allt extra extra. Våra priser följer oljepriset, förra året gick priserna upp med sex procent, säger Johan Eidhagen på Wizz air till Travel News.

Wizz Air har en enkel affärsmodell. Man flyger point to point. I början när EU släppte in de gamla östländerna var idén att flyga arbetskraft till Västeuropa. Men i takt med att dessa länder har fått en stabil medelklass flyger Wizz Air numera även till Mallorca och Kanarieöarna. Precis som Ryanair är det snabba vändningar på marken som gäller. Helst ska detta ske på under 30 minuter. En flygning ska ta två timmar och en vanlig dag ska planet vara i luften 12,5 timmar. Förra året köpte bolaget 17 nya flygplan. Flottan är 4,3 år gammal och deras A321 har 230 stolar. Kabinfaktorn är 92 procent. 10 euro är startpriset per passagerare är bolaget öppnar en ny linjer. Detta gör bolaget på över 600 linjer mellan 145 olika flygplatser i 44 länder. Förra året genomförde Wizz air 190 000 flygningar. Det innebär att 190 miljoner passagerare har reste med Wizz air sedan starten för 15 år sedan. Tillväxten tredje kvartalet 2018 var upp 20 procent per år. Knappt 2 miljoner av dessa kommer från Sverige.

-Våra biljettpriser ska vara de lägsta. Du betalar för stolen och sen kostar allt extra extra. Våra priser följer oljepriset, förra året gick priserna upp med 6 procent, säger Johan Eidhagen på Wizz air.

I år planerar Wizz air att öppna hundra nya linjer. Tre av dem kommer att ha Skavsta som startplatta. Wizz air är även stora på Landvetter och Sturup. Några planer på att flytta till Arlanda finns inte. Wizz airs affärsidé är att flyga från sekundärflygplatser för att hålla ner kostnaderna.