Annons:

Premium Fronten pa ett Arlanda Express-tag

Arlanda Express försvarar höga biljettpriser

Efter att Arlandautredningen i dag riktat skarp kritik mot de höga biljettpriserna på Arlanda Express, svarar nu operatören A-Train. Företaget försvarar sin affärsmodell – och pekar på att trafiken är helt självfinansierad utan offentliga medel.

En enkel biljett med Arlanda Express kostar i dag 340 kronor, vilket länge har varit en källa till debatt. I dag fick kritiken ny tyngd när regeringens samordnare Peter Norman presenterade sitt slutbetänkande om hur Arlandas konkurrenskraft ska stärkas. I rapporten ifrågasätts bland annat att höga priser på tågresan kan hämma tillgängligheten till flygplatsen.

A-Train välkomnar fler aktörer och ökad tågtrafik till Arlanda – men lyfter samtidigt ett varnande finger för att ändra villkoren i det offentlig-privata samarbete som ligger till grund för Arlandabanan.

– Det är viktigt att vara varsam med att ändra förutsättningarna för ett långsiktigt avtal, då det kan skapa osäkerhet och påverka förtroendet för framtida OPS-lösningar i Sverige, säger Magnus Zetterberg, vd på A-Train AB.

A-Train framhåller att över hälften av resenärerna i dag reser med någon form av rabatt och att prissättningen speglar kostnader för drift, underhåll och tillgång till stationerna.

Företaget planerar också för framtiden. För att möta regeringens mål om 60 procents ökning av järnvägstrafiken till och från Arlanda till år 2040, investerar bolaget fyra miljarder kronor i nya tåg från schweiziska Stadler. De sju nya tågsätten, med 323 sittplatser och 70 procent högre kapacitet, tas i drift 2029.

Zetterberg betonar att Arlanda Express är öppet för konkurrens på spåret:
– Vi har aldrig motsatt oss fler aktörer på banan. Det är fullt förenligt med vårt uppdrag och infrastrukturansvar.

Relaterade artiklar