Hittills i år har Avinor upptäckt över 25 000 drönare i närheten av luftleder och flygplatser. Nästan alla är amatörer med smådrönare, husmäklare eller norrskensturister. Nästan inga utgör ett hot mot luftfarten. Men likväl ska de hållas koll på.
Nio av tio amatördrönare är kinesiska från det världsledande företaget DJI i Shenzhen. De erbjuder ett 30-tal modeller som kan förses med olika avancerad elektronik eller optik. Grundpriserna spänner mellan 3 000 och 120 000 kronor.
När Avinor för tre år sedan var tillräckligt irriterade på alla klantar som flög för nära flygplatsen beslöt de köpa bra utrustning för att upptäcka syndarna. Den bästa de hittade kom logiskt nog från DJI.
DJI är privatägt, men som alla kinesiska företag skyldiga att bistå staten med data om så erfordras. För att komma runt detta pikanta problem installerade Avinor sitt spårningssystem helt utan koppling till sina övriga system.
Men data lagras i en molntjänst och vägarna till molnet är likt Herrans outgrundliga och kan lika väl gå via Ryssland.
– Avinor betraktar uppgifter om drönarnas position, höjd, kurs och fart som öppna och inte heller kritiska, säger Avinors koncernchef Abraham Foss i ett pressmeddelande på företagets sajt.
För säkerhets skull avstår Avinor från att använda sitt kinesiska spårningssystem på Evenes flygplats som också är framskjuten bas för USA:s stridsflygplan F35. Vi kan nog anta att det finns kraftigare motmedel mot drönare på Evenes.
– Systemet har tjänat oss väl och bidragit till att vi kunnat hålla flygplatserna öppna, men det börjar bli gammalt, säger Abraham Foss. Vi har lärt oss mycket och uppdaterar helt tiden systemen.
Pinsamt nog fungerade inte systemet den 22 september då Gardermoens flygplats tvingades stänga på grund av drönare.
– Vi har ingen anledning att tro annat än att det var ett tekniskt fel, säger koncernchefen. Men vi upprättade då ett reservsystem i samarbete med polisen. Vi har fler verktyg för att bemöta drönare.
Redan före de senaste veckornas uppmärksamhet kring förmodat ryska drönare började Avinor bygga en egen server för drönardata, frikopplad från molntjänsterna i USA och Singapore och helt utan kontakt med företagets övrigs system.