Newark, en av de största flygplatserna i New York-området och en viktig hubb för United Airlines, dras just nu med omfattande driftstörningar. Problemen började den 28 april med ett tekniskt haveri i FAA:s (USA:s luftfartsmyndighet) system, och har sedan förvärrats av akut brist på flygledare och pågående renovering av flygplatsens mest trafikerade startbana. Det rapporterar Business Travel News.
”Tekniken som flygledarna är beroende av har havererat flera gånger på några dagar, vilket lett till hundratals förseningar, inställda avgångar och tusentals drabbade resenärer”, skrev Uniteds vd Scott Kirby i ett öppet brev till bolagets kunder. Han uppger även att över 20 procent av FAA:s flygledare på Newark har ”lämnat jobbet”, även om detta inte bekräftats officiellt.
FAA har nu infört ett trafikhanteringsprogram som kan begränsa kapaciteten på Newark under en längre tid. Samtidigt pågår rehabilitering av bana 4L-22R, vilket ytterligare sänker flygplatsens kapacitet.
Transportminister Sean Duffy har uttryckt frustration över situationen och utlovar nu stora investeringar i ny teknik och bättre bemanning. FAA har infört ett nytt incitamentsprogram med bonusar på upp till 10 000 dollar för flygledare som tar tjänst på svårbemannade stationer – men effekten låter vänta på sig. Prognoser visar att bemanningen på New York-anläggningarna inte når acceptabla nivåer förrän i slutet av 2026.
Uniteds problem på Newark kan enligt Reuters öppna för ett nytt samarbete med JetBlue – ett drag som potentiellt skulle ge United tillgång till eftertraktade start- och landningstider på JFK, en flygplats bolaget lämnade 2022.