Annons:

Premium

Tung nedgång för köttfritt kött i USA

Försäljningen av växtbaserat kött sjunker. Från den först uppgången i försäljning och börsraketer bland tillverkarna kommer nu bakslagen. På ett år har försäljningen sjunkit med 10,5 procent. Text: Janne Sundling

”Med inflationen har konsumenterna blivit mindre villiga att betala en premie för falskt kött”

Beyond Meat hade en rekordlansering på börsen, Burger King lanserade Impossible Whopper. Men nu är försäljningen inte bara oförändrad utan sjunkande, konstaterar Deloitte Consulting.

Försäljningen av köttalternativ har minskat med 10,5 procent i volym under ett år, enligt Information Resources Inc (IRI). Högre priser bidrar till raset, men är det inte den enda, enligt Jonna Parker, på marknadsundersökningsföretaget.

”Med inflationen har konsumenterna blivit mindre villiga att betala en premie för falskt kött. Smakproblem spelar också en roll, säger hon till Bloomberg.

”…en nedgång i tron på att växtbaserat kött är hälsosammare…”

Deloitte har undersökt uppfattningen hos 2 000 konsumenter och fann en nedgång i tron på att växtbaserat kött är hälsosammare och mer miljömässigt hållbart än kött från djur. De tror också att marknaden kan vara mer begränsad än man tidigare trott.

Även McDonald’s lanserade en växtbaserad hamburgare. Men den amerikanska testkörningen av McPlant-burgaren avslutades tyst förra månaden i ett av en rad motgångar för en köttfri köttindustri som för bara ett år sedan hävdade att den kunde förändra amerikanska menyer för alltid.

Beyond Meat, som producerar en mängd olika växtbaserade produkter, som nötfärs, hamburgare, korv, köttbullar, har haft dryga 12 månader, med nedgång, skriver The Guardian.

Flera kedjor som samarbetade med företaget, inklusive McDonald’s, har avslutat testlanseringar. I augusti sade Beyond Meat upp 4 procent av sin personalstyrka efter en avmattning i försäljningstillväxten. Förra veckan greps dessutom…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium