Annons:

Premium

Panelen om Reinfeldt, Drottning Elizabeth, Skavsta och New York

Veckans panel: Linda Bjernstål, konsult Tondere Daniel Atteroth, Internationell marknads- samt försäljningsdirektör Viking Line Adam Györki, Head of Communication TUI Didrik von Seth, vd SRF Mats Nyblom, ägare SRJ(k) AB Jan Ohlsson, flyganalytiker Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group, Marcus Östlundh vd HKC Hotels Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor

“Håll priserna under kontroll. Gör inte Sverige till ett dyrmål för fåtalet”

Denna fråga borde Visita driva hårdare i debatten:

Linda Bjernstål, konsult Tondere: Fokus bör ligga på att återstarta efter pandemin. Många företag har stora likviditetsproblem och har tappat stora delar av sin personal.

Marcus Östlundh vd HKC Hotels: Rensa upp i regelkrånglet – att det ska vara så svårt att få till något bra här! Sedan har jag min favoritpunkt – sänk fastighetsskatten på hotellfastigheter.

Daniel Atteroth, Internationell marknads-samt försäljningsdirektör Viking Line: Kompetensförsörjningen framåt samt att få politiker och allmänhet att se besöksnäringen som en basnäring som är och kommer bli än viktigare för Sverige i framtiden.

Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss/Solresor: Regelförenkling, avsevärt mycket hårdare

Didrik von seth vd SRF: Till att börja med göra Sverige till Nordens turistland Nr 1.

Jan Ohlsson, flyganalytiker: Håll priserna under kontroll. Gör inte Sverige till ett dyrmål för fåtalet.

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Vet ganska lite om Visita, men väljer man Reinfeld som ordförande känns det som att det man vill kraftsamla kring handlar mer om politik och villkor i branschen än hur branschen ska profileras på en marknad.

“Att åka 3-4 på morgonen till Skavsta lockar inte de som inte måste”

Detta skulle göra att jag flyger oftare från Skavsta:

Linda Bjernstål, konsult Tondere: Bor 60 mil ifrån så Skavsta är inte aktuellt för mig. Får flytta närmre:)

Adam Györki Head Of Communication TUI: Kanske ett snabbtåg till Skavsta?

Marcus Östlundh vd HKC Hotels: Att jag flyttade söder om stan – gud förbjude!

Daniel Atteroth, Internationell marknads-samt försäljningsdirektör Viking line: Att de öppnar en flyglinje till månen, nej skämt och sido det hade nog varit om jag flyttat ner till Östergötland då det blir nära till Skavsta och långt till Arlanda 

Didrik von seth vd SRF: Trots att Skavsta ligger en bit från Stockholm ligger det bra till för oss som bor söder om stan. Om utbudet är det rätta är flygplatsen absolut ett alternativ.

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Jag bor ju norr om stan och det som kan få mig att flyga från Skavsta måste vara något av signifikant billigare än alternativ eller attraktiv restid dörr- dörr, vilket i allmänhet måste innebära direktflyg vid rätt tid. Resa till Skavsta innebär trots allt en mindre tidsuppoffring än byte av flyg.

Det verkar dock som investeringen i Skavsta (som är ganska liten) mer handlar om att utveckla markområdet kring E4 än att utveckla flygplatsen, Saxat ur TN (flyget nämns sist av fyra transportslag): ”Det här projektet passar oss perfekt, det har samma potential som vårt projekt i Arlandastad. Nyköping har ett mycket attraktivt läge med närheten till Stockholm, E4:an, Östersjöns djupaste hamn i Oxelösund, den planerade järnvägen Ostlänken och inte minst en flygplats med utländska destinationer”, säger Dieter Sand, vd på Arlandastad Group, i en kommentar.

Jan Ohlsson Flyganalytiker eget: Borde få tåg. Viktigt att bussförbindelserna är bra och incheck smidigt. Att åka 3-4 på morgonen till Skavsta lockar inte de som inte måste.

“New York är alltid New York, i alla fall 25 år till”

New Yorks återhämtning som turiststad går dåligt efter pandemin. Kontorsdöden gör att många krogar måste slå igen vilket leder till ett dött Midtown. Detta tror jag om New York som turiststad i framtiden:

Linda Bjernstål, konsult Tondere: New York är unikt och jag tror alltid att de har en stark dragningskraft. Det finns många lokala krogar som går bättre och har fått ett uppsving. Det löser sig med tiden.

Adam Györki Head Of Communication TUI: New York är alltid New York, i alla fall 25 år till. Men det behöver hända något nytt precis som för Los Angeles, många städer i USA kommer få svårt att konkurrera med Austin och Miami när det kommer till såväl näringsliv som turism. 

Marcus Östlundh vd HKC Hotels: Vänta bara några månader – snart är staden som aldrig sover mer vaken än någonsin! 

Daniel Atteroth, Internationell marknads-samt försäljningsdirektör Viking line: Övertygad att den kommer igen starkt men att det tar lite längre tid än man trott och önskat. New York är alltid New York!

Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: New York kommer fortsatt vara en turistmagnet och så förbli tills tidens ände.

Didrik von seth vd SRF: Optimist som jag är tror jag att NYC kommer tillbaka. Vare sig den inhemska eller den internationella turismen har kommit tillbaka fullt ut. När det inträffar kommer vi att se att ”The Big Apple is Back”

Jan Ohlsson Flyganalytiker eget: Sämre service och stängda kända vattenhål gör att många kan komma byta resmål. Även i Europa.

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Storstadsturism har väl historiskt handlat om shopping, restauranger och kultur. E-handel minskar rimligen intresset för shopping, du kan handla allt på nätet. Om också restaurangerna vacklar är det väl rimligt att satsa på kulturen och den typen av upplevelser.

På nytt jobb