Annons:

Premium

Panelen om SAS, Arlanda, Stockholmsmässan och meningslösa piloter

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Kajsa Beausang chefredaktör/creative director Joyvoy, Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Johanna Danielsson, vd Kairos Future, Alexis Barnekow, vd på Chatflights, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group

“Jag är glatt överraskad över att Air France-KLM köper SAS”

Vad kommer nu att hända med SAS i Sverige, blir vi på sin höjd en matarstation ner Kastrup. Detta tror jag:

Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Jag är glatt överraskad över att Air France-KLM köper SAS. Det blir ett bra sammanhang för SAS. Vad som händer med flyglinjerna får vi väl se, men en gissning är att SAS blir ett bolag bland flera som får anpassa sig till marknadens behov. Kunderna kommer att välja de mest attraktiva lösningarna. 

“Jag tror vi får svälja den svenska förtreten och inse att Arland aldrig kommer bli någon stor hub” 

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Jag tycker Anko sa det rätt tydligt på presskonferensen, att resenärerna ska ju flyga söderut och då ligger CPH och även AMS och CDG rätt väg. Så jag tror vi får svälja den svenska förtreten och inse att Arlanda aldrig kommer bli någon stor hub eftersom den ligger där den ligger. Dock är varken AMS eller CDG några höjdare kvalitetsmässigt och kan inte riktigt mäta sig med Stars hubbar i FRA, MUC, ZRH etc.

Alexis Barnekow, vd på Chatflights: Vi kommer se färre direktlinjer ut i världen från Stockholm. Men vi får en till hub, Amsterdam, som ökar förbindelsen med världen. Vi svenskar får nog förbereda oss på att det blir mer likt Norge, det vill säga ett extra byte jämfört med tidigare.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Mer fokus på Danmark och Europa.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Det är rimligt att anta att fokus förskjuts något. Men om Lufthansa ser en chans i att flytta fram sina positioner på Arlanda kan ju resultatet för affärsresenären – med mest fokus på större exportmarknader som Berlin/Frankfurt och London än på Paris/Amsterdam ändå bli intressant. För södra delarna av Sverige är det ju på många sätt positivt om Kastrup stärks. 

Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Det vågar jag inte sia om, men jag hoppas förstås att vi får behålla så många flyglinjer som möjligt.

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium!

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium