Annons:

Premium Panelen 2

Panelen om SAS-kris, Vings miljöplaner och Arlandas framtid

Veckans panel: Didrik von seth vd SRF, Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB, Jan Ohlsson Flyganalytiker eget, Daniel Atteroth internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line, Anette Holmgren affärsutvecklare Halmstad Flygplats AB, Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group

Hotellkoncepten kommer även i framtiden att vara det bärande inom chartern.

Gärna en hållbar resa, men först ett riktigt lågt pris…

Så vill jag fixa till Arlanda så att huvudstaden får en mer effektiv flygplats:

Didrik von seth vd SRF: Transporterna till och från ARN måste göras mer tillförlitliga och billigare. Se till att regionalflyg och i framtiden el-flyg kan samsas med Europa- och interkontinentalflyg. 

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Rent allmänt: Security måste få max 5 min väntetid — garanterat. En gnagande oro för kaos i security är Arlandas största sänke just nu.

Terminal 2 är den smidigaste terminalen, det som saknas är smidig tåganslutning.

Terminal 5 borde få i alla fall en ytterligare utgång.

En ny pir skulle kunna byggas för long distance. Dit kan det vara långt att gå. Ofta checkar man in i god tid och checkar in bagaget. Man har gott om tid att spankulera till gaten. Ska man flyga till San Fransisco är 15 min extra på, flygplatsen inget problem. Det är det däremot om du ska flyga till Visby eller Borlänge.

Jan Ohlsson Flyganalytiker eget: Billigare transferresor och snabbare och vänligare flöden.

Daniel Atteroth internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line: Integrera de olika terminalerna såsom på CPH Airport, öka de kommersiella utbuden och påskynda bagagehanteringen som ofta är långsam. Sen hade jag gärna sett fler långdistanslinjer från Arlanda samt europeiska direktlinjer i allmänhet.

Anette Holmgren affärsutvecklare Halmstad Flygplats AB: Svår fråga… Det är inte helt enkelt att få en så kallad storflygplats effektiv. Det går till en viss gräns men till exempel Arlanda kommer till exempel inte bli lika ”effektiv” som Bromma på långa vägar när det kommer till snabba turnarounds, att man kan vara senast 15 min vid incheckningen innan flygets avgång, snabbt ute efter ankomst – både med eller utan bagage etc. Vidare närheten till Stockholm city – både att ta sig till/från Bromma med bil/taxi som att åka kollektivt (tvärbana, buss ) så slår inte Arlanda Bromma i detta fall. Många storflygplatser runtom i Europa/världen har jobbat hårt och målinriktat med detta under decennier bl a Schiphol i Amsterdam som bl a har fått stå som ett bra exempel hur man kan jobba mer effektivt passagerarflöden, ankommande/avgående flyg Schengen/non-Schengen med sina ”slussar” vid gaterna, skyltning etc för att få till smidiga flöden , rotation av flygplanen etc utan att behöva lägga t ex non-schengen flyg i en del av flygplatsen och schengen flyg i en annan del av flygplatsen där planet kommer in fr schengenland och ska vidare till non-schengen land. Men även om Schiphol lyckats bra (enligt mig) med detta är det storflygplats med allt vad det innebär.  

Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Fixa basics, som alltid ha bra med säkerhetskontroller öppna, fräscha toaletter, effektiva och någorlunda prisvärda transporter till/från flygplatsen, samt vettiga matställen med hyfsad prisnivå.

Så tror jag att charterresandet kommer att utvecklas framöver:

Didrik von seth vd SRF: Hotellkoncepten kommer även i framtiden att vara det bärande inom chartern. Nya varianter med t.ex. workcation kommer att göra att chartern blir mer flexibel för de som kan jobba var som helst. 

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Svårt att säga. Flyger inte charter själv. Min känsla är att den typiska charterresenären är förhållandevis gammal. Kidsen har lärt sig boka reguljärt i telefonen.

Jan Ohlsson Flyganalytiker eget: Det kan nog få en tillväxt efter pandemin. Hotell, lite upper class, familj, utrymme. Storstadsdjungeln på weekend kan vara på väg neråt så charterflyget har en chans. 

Daniel Atteroth internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line: Tror det kommer ligga på en stadig nivå, men tror ”longstay” samt träningsinriktade-resor har en möjlighet att växa och utvecklas än mer. Detta av starkare privatekonomier, vi blir äldre och vill ha mer livskvalite´.

Anette Holmgren affärsutvecklare Halmstad Flygplats AB: Svår fråga och svår fråga att ge ett kort svar på. Man erbjuder ju inom chartern –  generellt sett – ”något för alla” dvs unga som gamla, barnfamiljer, personer med olika önskemål/preferenser etc. En tanke för framtiden är kanske att chartern gör en sk omstart (steg för steg) där man bl a gör en inventering av hela sitt utbud för att sedan , mer eller mindre , basera sitt utbud baserat på ett hållbarhetsperspektiv.

Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Lite part i målet… 

Men vi ser att det är en renässans för paketresandet så jag tror ganska säkert att vi har det bästa framför oss. 

Ving vill bli ledande inom hållbarhet. Det är förstås fint, men bryr sig kunderna på riktigt om miljön? Detta tror jag:

Didrik von seth vd SRF: Som en ledande resebolags-vd sa till mig häromveckan: ”När det väl kommer till kritan är det bara eliten som är upptagna av klimatfrågan. Vanligt folk är inte lika intresserade.” Fler och fler upptäcker att det framförallt är strukturella åtgärder som behövs för att minska utsläppen. Sedan skall självfallet inte minst transportsektorn stenhårt satsa på fossilfritt. Att bara stanna hemma kommer inte att rädda planeten.  

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Gärna en hållbar resa, men först ett riktigt lågt pris…

Jan Ohlsson, flyganalytiker: Nej de bryr sig om pris och kvalitet, efter pandemiska turister har nya prioriteringar.Svenskar kommer after covid söka sig utomlands igen, så inhemskt ökande turism blir mer tillfällig. Men många kommer bli mer bofasta på semesterorter, vilket gynnar lokala näringar.

Daniel Atteroth, internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line: Jag vill tro det, men man skall inte överdriva att kunderna kommer göra eller betala vad som helst för det. Men en bra ambition av Ving tycker jag.

Anette Holmgren, affärsutvecklare Halmstad Flygplats AB: Jag tror att företags miljö- och hållbarhetsarbete kommer vara – och måste vara – en stark hygienfaktor i framtiden dvs något som man som kund ska kunna räkna med och förlita sig på att företag ständigt jobbar med. Jag tror absolut att många människor bryr sig om vår miljö men att man vill kunna fortsätta resa och uppleva men på ett så hållbart sätt som det bara går. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Vi ser att intresset ökar, inte minst bland den unga generationen. Så det kommer vara en hygienfaktor framöver. Sen måste vi berätta om hållbarhet på ett konkret och intressant sätt.