Här bokar du din plats på Grand Travel Award den 13 februari 2025 på Grand Hotel.
Läs även: En magisk röst och Sveriges bästa band kommer till Grand Travel Award
Läs även: Sveriges bästa moderator leder seminariet på Grand Travel Award
Just nu pågår den stora undersökningen som ligger till grund för Grand Travel Award 2025. Undersökningen genomförs av analysföretaget Nordic Bench och precis som tidigare är det både svenska folket och Sveriges resebyråanställda får lämna sina omdömen. Metoden är en Net Promotor Scord-undersökning med en Sverige-representativ panel. Förra året svarade 3757 personer på vår undersökning.
Hur funkar undersökningen?
– Först av allt listar vi de största aktörerna inom respektive kategori. Därefter går vi ut med frågor i ett brett representativt slumpmässigt urval. De tillfrågade kvalificerar sig in i undersökningen genom egen erfarenhet av respektive bolag, säger Jan Ogner på Nordic Bench.
Om vi tar exemplet SAS får bara de som har flugit med bolaget ge betyg från 0 till 10 som är högsta betyg. Frågan gäller i vilken utsträckning de skulle rekommendera bolaget till andra.– Vi räknar ihop poängen, delar med antalet svarande och får då ett genomsnittligt betyg. Vi frågar tre kategorier svarande: privatresenärer, affärsresenärer och branschfolk. Därefter vägs svaren samman till ett slutresultat, säger Jan Ogner.
Det är alltså inte en jury som utser och nominerar bolag och varumärken utan det svenska folket och medarbetare i reseindustrin. De svarar på ett antal drivfaktorer i vår NPS-undersökning vilket leder fram till ett betyg på respektive bolag.
Här är ALLA de bolag som kan vinna en Grand Travel Award:

FÄRJEREDERIER
Destination Gotland
Eckerölinjen
Stena Line
Tallink Silja Line
Viking Line

HYRBILAR
Avis
Europcar
Hertz
Sixt

Skidorter
Funäsfjällen
Idrefjällen
Järfsö-Harsa
Orsa/Grönklitt
Sälen – Kläppen
Sälen – Skistar
Vemdalen
Årefjällen

Kryssningsrederier
Carnival Cruiseline
Celebrity Cruises
Costa Cruises
Havila Kystruten
Hurtigruten
MSC Cruises
Norwegian Cruiseline
Princess Cruises
Royal Caribbean Cruises

Turistländer
Austria
Croatia
France
Greece
Italy
Norway
Poland
Portugal
Spain
Thailand

Specialistresebyrå
Easton Golf
Go Cruising/Kryssningar.se
Jambo Tours
Swanson’s Travel
Temaresor

Inrikesresor
BRA
Flixbus
Norwegian
SAS
VY Bus4You
VY Flygbussarna
VR

RESEARRANGÖRER
Air Tours
Apollo
Rolfs Flyg & Buss
TUI
VING

FLYG EUROPA
Air France
British Airways
Finnair
KLM
Lufthansa
Norwegian
SAS
Turkish Airlines

FLYG INTERCONT
Emirates
Finnair
KLM
Lufthansa
Qatar Airways
SAS
Thai Airways
Turkish Airlines

HOTELL SVERIGE
Best Western Hotels
Clarion Collection Hotels
Clarion Hotels
Elite Hotels
First Hotels
Quality Hotels
Radisson Blu
Scandic Hotels

HOTELL INTERNATIONELLT
Best Western Hotels
Hilton Hotels
Holiday Inn
Mariott International
Radisson Blu
Fakta Grand Travel Award-undersökningen
Undersökningen som ligger till grund för Grand Travel Award utförs av analysföretaget Nordic Bench. Utgångspunkten är i Net Promoter Score metodiken.
Undersökningarna har genomförts i tolv olika leverantörskategorier inom svensk och internationell reseindustri.
Nordic Bench kvalificerar in drygt 3000 respondenter som har rest i ett privat eller tjänstesyfte. De svarande utgör ett slumpmässigt representativt urval avseende ålder, kön och region. Utöver detta har drygt 400 respondenter som arbetar på reseföretag deltagit.
Totalt sett har dessa gjort drygt 26 000 bedömningar av reseleverantörer.
Marknaden av fritids- och affärsresenärer har slutligen fått en större vikt än vad resebyråanställda har när slutbetygen har räknats fram i respektive kategori.
Totalt har vi undersökt runt 200 varumärken. För att överhuvudtaget kommer med i undersökningen krävs minst 100 svar. Undantaget är Specialist researrangör.
De som arbetar i reseindustrin fick inte rösta i kategorierna flyg, researrangör och specialist researrangör eftersom vi såg att man röstade upp sitt eget företag och röstade ner konkurrenterna.
Det är alltså inte en jury som utser och nominerar bolag och varumärken utan det svenska folket och medarbetare i reseindustrin som “röstar”. Det gör man genom att svara på ett antal frågor.
10 kommentarer