Annons:

”En ordentlig behovsanalys och skapar en relation”

Sydafrikaresor i Helsingborg kan vinna GTA den 14 februari på Grand Hôtel. Här svarar vd Tomas Polacek på frågor om vad som går bra och vad som kan bli ännu bättre 2019.

Grattis till er Grand Travel Award-nominering. Vad är er viktigaste innovation under 2018?

Tack! Vi är jätteglada för nomineringen. Jag vill lyfta fram vårt egna offert-system som vi nu utvecklar och förbättrar ytterligare. Allt för att underlätta för resebyråerna så de på ett snyggt sätt kan presentera resan vidare för kunden. En läcker offert med fina bilder och mycket relevant information lockar kunderna ytterligare.

Hisspitchen för att locka till er en ny kund? (Högst tre meningar.)

För oss är alltid det personliga samtalet viktigt. Att ta sig tid och lyssna på vad kunden verkligen vill ha (och inte vill ha). Vi trycker hellre på röda knappen och stoppar hissens framfart, gör en ordentlig behovsanalys och skapar en relation med människan framför oss.
Juryn, alltså Sveriges resebyråer, ska bedöma er utifrån tre kategorier:
1. service och support,
2. produktkvalitet och produktutveckling,
3. marknadsföring/branschaktiviteter.
Vad tycker ni själva är ert starkaste kort?

Vi har på senare år utnämnt en dedikerad specialist som tar hand om alla förfrågningar från resebyråerna, dessa har även ett eget nummer att nå rätt person, utan att hamna i växeln eller i ev. kö.

Med över 15 års erfarenhet att arrangera resor i Södra Afrika är vi det självklara valet för en prisvärd och okomplicerad resa. Vår produktkännedom är oerhört bred. Jag har själv bott i Sydafrika och våra resespecialister besöker ofta Södra Afrika i allmänhet och Sydafrika i synnerhet för att ytterligare fördjupa sina kunskaper, hålla sig up-to-date och veta vilken kvalitet de olika komponenterna håller. På marknadssidan har vi nu en mycket mer genomtänkt strategi än vi haft tidigare och vårt mål är att kunna koppla fler resebyråkedjor till oss i framtiden. Vi har gott om branschaktiviteter och medverkar gärna på andras. Vi försöker också att varje år anordna FAM-trips till någon av våra destinationer.

Vilken aspekt kan bli ännu bättre 2019?

Naturligtvis måste man vara självkritisk men det har verkligen gått spikrakt uppåt för vår del de senaste åren. Företaget kan ha drabbats av lite växtvärk. Nu arbetar vi mycket med att organisationen ska få lite tydligare roller och ansvarsområden. Utan att den platta organisationen vi är vana vid och uppskattar, går förlorad.

Vad är besöksnäringens största utmaning?

Att erbjuda resenärerna ett hållbart resande. Vi tittar nu på hur vi ska kunna erbjuda resenärer att klimatkompensera för de som vill samtidigt behöver man göra mycket inom teknologin för att flygen inte ska ha så mycket åverkan på miljön. Men inte bara miljösynpunkten är viktig, reser man med oss blir man också en del av våra olika välgörenhetsprojekt och ger tillbaka ytterligare till länderna man besöker. Att den trenden är stark i branschen gör mig glad!

Ses vi på Grand Hôtel den 14 februari 2019?

Självklart, det ser jag verkligen fram emot!

Kommentarer är stängda.