Annons:

Premium

Här är topp fem i Grand Travel Award

Så vinner ett bolag Grand Travel Award. Det enkla svaret är att bli uppskattad av kunderna. Nordic Bench vd Jan Ogner förklarar hur topp fem vaskats fram. Av: Leif Holmkvist.

Analysföretaget Nordic Bench som ansvarar för resultaten i Grand Travel Award har 15 års erfarenhet av branschanalyser och arbetar med den etablerade metoden Net Promotor Score (NPS).

Vd Jan Ogner förklarar hur tävlingen går till:

– Först av allt listar vi de största aktörerna inom respektive kategori. Därefter går vi ut med frågor i ett brett representativt slumpmässigt urval. De tillfrågade kvalificerar sig in i undersökningen genom egen erfarenhet av respektive bolag.

Om vi tar exemplet SAS får bara de som har flugit med bolaget ge betyg från 0 till 10 som är högsta betyg. Frågan gäller i vilken utsträckning de skulle rekommendera bolaget till andra.

– Vi räknar ihop poängen, delar med antalet svarande och får då ett genomsnittligt betyg. Vi frågar tre kategorier svarande: privatresenärer, affärsresenärer och branschfolk. Därefter vägs svaren samman till ett slutresultat.

I årets undersökning har 3 757 personer svarat på frågor, säger Jan Ogner:

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024