Annons:

Schibsted gör en stor resesatsning med Aftonbladet Resa, SvD Resa samt Perfect Guide

är berättar Schibsteds Johan Bergqvist varför man är med och sponsrar årets upplaga av Grand Travel Award. På galan blir vi glada om ni delar bilder i sociala medier med #grandtravelaward2020.

Varför är ni med och syns på Grand Travel Award?
Schibsted inledde för ca ett år sedan en stor resesatsning på Aftonbladet Resa, SvD Resa samt Perfect Guide. Denna satsning bygger på att vi har sett ett ökat intresse för att dels uppsöka information om resmål så som guider etc, men även ett ökat intresse från våra besökare att dom vill läsa om nya och spännande platser. Nu vill vi att resebranschen via Grand Travel Awards ska få veta mer om våra satsningar och förstå det kommersiella värdet av att möta sina kunder på våra sajter.
Vad är ert budskap till reseindustrin? 
Branschen har många och tuffa utmaningar det kan man inte blunda för. Som jag nämnde tidigare så ser vi ett ökat intresse för att konsumera redaktionellt och kommersiellt material rörande resor men det vi har sett under de senaste åren är att man glömmer bort kundresan. Att man i jakten på konverteringar glömmer bort att bygga upp en varumärkeslojalitet och varumärkespreferens då priset oftast får för stor del av marknadsföringen. Så vårt budskap är att bolagen borde injicera sina reklambudskap med mer fokus på produkten, tjänsten eller destinationen för att motverka kundillojaliteten.
Vilka trender uppfattar ni reseindustrin 2020?
Så klart att miljöarbetet kommer få ett ännu större utrymme men det krävs mer än att bara lägga till en text i en banner eller tv-reklam om att alla resor är klimatkompenserade. Återigen investera tid och pengar i att utbilda kunden i en mer förklarande miljö.
Vad kommer att förändras på två års sikt?
Två år är en ganska kort period. Men vad vi kan se från våra undersökningar är att kunderna bryr sig om miljön och förstår att man som konsument gör vissa klimatavtryck men när vi gräver djupare i ämnet så ser vi att individ ansvaret är svagare i förhållande till dom som tillhandahåller tekniken för att förflytta sig med till exempel flygplan
Vem i reseindustrin vill ni ge ett pris?
Jag tycker att det som Ving gjorde under 2019 är beundransvärt. Att under dom svåra förutsättningarna som bolaget befann sig i rida ut stormen och komma ut kanske starkare än någonsin.

Kommentarer är stängda.