Annons:

Stridspiloten som vill att alla ska har råd att flyga och gärna jagar ryssar

Första flygningen med Norwegian skedde för över 20 år sedan. Med på planet fanns inbjudna journalister i pr-syfte. ”Vi ger dem 30 dagar”, skrev någon. 20 år senare flyger Norwegian som vanligt. Och visionen är den samma: alla ska ha råd att flyga. Text: Janne Sundling

Grundaren Bjørn Kjos satt själv vid spakarna på en Rocket, eller Starfighter F 104, som stridspilot i unga år.

– Det är bästa jobbet jag haft. Tänk dig att varje dag få gå upp och skrämma bort ryssen från Norge. Vi borde varit med nu – i Ukraina, sa Bjørn Kjos när han medverkade på Grand Travel Award.

Och att runt 100 av planen störtade hade han en enkel förklaring på:

– De flög för sakta.

Men det lilla regionala flygbolaget som tog på sig en först nationell roll i Norge och sedan en internationell, gjorde många misstag i början.

– Jag gjorde nog alla fel man kan göra, sa han.

Som?

– Åh, det är så många. Det skulle ta för lång tid att räkna upp.

Att etablera sig med baser utomlands var till exempel ett äventyr.

– Det var ett stort steg att sätta ut baser i världen, först Spanien och Frankrike. Ja, vi kunde ju inte ens språket!

Men när de utsågs till världens bästa lågprisbolag på långdistanslinjer 2014 var det en trendsättare, enligt Bjørn Kjos.

Men vad är egentligen ett lågprisbolag?

– Från början bestämde vi oss att ha en högre standard än Ryanair. Men samtidigt inte försöka slåss med de riktigt stora bolagen.

Långdistansflyget fick de släppa. 

– Vi ansåg att vi måste lyckas i London och hade tre dagliga flygningar därifrån till New York. Men motorerna höll inte, och vi fick ställa in en rad flygningar. Vi förlorade en miljarder på ganska kort tid. Ja, det var tråkigt.

Ryanairs vd brukar säga att ni inte kommer att överleva. Hur ser du på det? undrade Travel News chefredaktör Viggo Cavling.

– Nå, det har han sagt i 20 år nu. Och vi har överlevt. Men det vore tufft för helt nya bolag att gå in på nordiska marknaden i dag, som är för liten, menade Bjørn Kjos.

När han ska tillbaka till Oslo – kan ni gissa vad han flyger med?

– SAS är en fin konkurrent. Men det blir självklart med Norwegian.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024