Bio-LNG framställs av organiskt avfall och andra förnybara råvaror. Bränslet används redan i stor utsträckning inom landtransport och industri, men börjar nu också tas i bruk inom sjöfarten – som ett av de mest effektiva sätten att minska klimatpåverkan i branschen.
– Vi kan nu successivt öka andelen bio-LNG i takt med tillgång och prisutveckling. Vårt mål är att inom det kommande året helt ersätta LNG med bio-LNG på MyStar och Megastar, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp i en skriftlig kommentar.
Tallinks shuttlefartyg mellan Tallinn och Helsingfors är redan bland de mest miljövänliga på rutten, då de drivs med LNG. Med bio-LNG i bränslemixen kan utsläppen minska ytterligare och bidra till en renare sjöfart i Östersjöregionen.
Leveranserna av bio-LNG sker i samarbete med energibolaget Elenger, som säkerställer att bränslet är certifierat förnybart och uppfyller internationella standarder.
Enligt Tallink Grupp behöver övergången till bio-LNG inte innebära högre biljettpriser för passagerare eller fraktkunder. Trots att bränslet är dyrare minskar kraven på CO₂-kvoter, vilket bidrar till att hålla kostnaderna nere.