Detektiven Max Arnold i brittiska SVT-serien Chelsea Detective är helt rätt ute när han bor på en husbåt på Themsen. Husbåtar har fått ett uppsving i London.
På land dämpar de högre bolåneräntorna efterfrågan på hus och lägenheter. Men på Themsen lockar fartygens lägre kostnader, utmärkta citylägen och relativa energieffektivitet nya invånare.
Husbåtar har varit en del av bostadslivet i London, men de har blivit alltmer populära under det senaste decenniet. Canal & River Trust säger att antalet båtar man räknade i London i år – 4 315 – representerar en ökning med 86 procent sedan 2012.
På Themsen själv uppskattar Port of London Authority att det finns 330 husbåtar förtöjda på den 95 mil långa sträckan från Londons västra förorter till Nordsjön.

– De är till för en viss typ av individ i centrala London som vill vara nära sitt arbete och vill ha något lite annorlunda, säger Mayow Short, fastighetschef på fastighetsföretaget Savills Battersea Park-kontor, till Bloomberg.
Boende på vattnet ger närhet till kontor och nöjesställen i centrala London, men till lägre priser än närliggande fastigheter på land.
Men även om de hittar en husbåt till hyfsat pris måste ägaren också betala förtöjningsavgifter, som kan vara på ett par tusen till nästan 20 000 pund per år.
Det genomsnittliga försäljningspriset för bostäder i centrala London under det senaste året var cirka 1,35 miljoner pund. Ian Tichener, chef för fastighetsföretaget RiverHomes, uppskattar att en instegsbåt kan kosta omkring 300 000 pund.
Tichener från RiverHomes säger att det inte finns någon enskild typ av husbåtsköpare. Men han ser ofta två sorters köpare: förstagångsköpare och nyligen frånskilda (som Max). De förstnämnda kan ha sparat pengar till en insättning, men med ökade bolåneräntor och fortfarande höga bostadspriser i centrala London, kan de ofta inte köpa en lägenhet på den plats de vill ha.
Nästa steg? Kanske mindre hotell på vattnet, och husbåtägare som vill hyra ut sina båtar lär inte sakna erbjudanden med centrala lägen.
