Annons:

Branschräv startar hotellsajt med Metro

En vecka efter att charterveteranen Olle Tönnervik valts om som styrelseledamot i Ticket hoppar han av för att i Metros regi starta hotellbokningssajten Metro Travel med tidigare MyTravel--kollegan Pär Kjellin.

Varför dessa tvära kast?
– Känner man ett visst obehag för att kombinera uppdrag ska man inte sitta kvar som styrelseledamot. Men styrelseordföranden Magnus Wahlbäck har varit informerad under hela vägen.
20 år som vd på Ving, vd inom byggbranschen, styrelse-ledamot i Ticket. Och nu arbetande delägare i Metro Travel. När kläckte du idén? – Efter karantänen från Ving såg jag att strukturen förändrats -totalt i branschen. Det är nya -spelare och integration bakåt. För ett och ett halvt år sedan började jag och Pär Kjellin arbeta fram ett nytt affärskoncept för boendeformer.
Varför just hotell?
– Chartern revolutionerade på sin tid marknaden med en helt ny prisnivå och lågprisbolagens -billiga priser har lockat nya -kunder. Nu är det hotellens tid. Intresset för storstadsresor har ökat genom lågprisflygets -utveckling.
Hur kan ni utlova
så låga priser?

– Vi får låga marknadsföringskostnader genom Metro, distri-buerar bara online, har inte -kataloger och går direkt till -hotellen istället för via agent.
Flera hotellkedjor är restriktiva i samarbetet med bokningssajter och vill erbjuda de lägsta priserna själva. Blir det inte billigare att boka -direkt hos hotellkedjorna?
– Nej. Hotell som inte ger bra -priser kontrakterar vi inte. Dessutom har vi ospecificerade -hotellnätter, Jokrar, där -kunden får veta hotellets namn först när han bokat. Det är ett sätt för -hotell att vara med utan att skylta med sina låga priser.
I pressreleasen kallade ni er för resebyrå, men affärsidén låter mer som en hotellbokningssajt. Låter det mindre sexigt än resebyrå?
– Nja, vi är ju ingen resebyrå. Men vi tyckte att ordet resebyrå var enklare för folk utanför -branschen att förstå.

Och vad tjänar ni pengar på?
– Vi köper in hotellrum till netto-pris och lägger på ett visst -påslag. I början drar också ned våra marginaler för att bevisa att vi är konkurrenskraftiga.
Behövs verkligen
ytterligare en hotellsajt?

– Internationella sajter som -hotell.com och expedia är mer återförsäljare än tydliga varumärken. Frågar du din granne var du ska hitta billigt boende på nätet finns inget entydigt svar. Snart ska han säga Metro Travel.
Varför tog ni in just
Metro som huvudägare?

– Metro stod högst på vår önske-lista och det var kul att Pelle Törnberg tände på idén direkt. Det är ett inarbetat varumärke som många redan har en relation till. Så snart bläcket torkat var det bråttom enligt klassiskt -Kinnevikmaner och vi byggde upp sajten på bara 8 veckor.
Och nu ska ni
erövra världen?

– Ja, målet är att under en femårsperiod kunna erbjuda en egen sajt i alla 76 städer där Metro finns till 35 miljoner läsare per vecka.

Kommentarer är stängda.