Even Frydenberg, vd på Scandic, kommenterar bokslutet 2017 för Travel News.
Är du nöjd med resultatet?
–Vi är hyfsat nöjda. Vår nettoomsättning steg med 8 procent, men vi är inte nöjda med ett sjunkande resultat. Det är främst vår vinst i Sverige och Stockholm som går ner. Det kommunicerade vi i vår vinstvarning redan den 19 januari.
Vad är förklaringen?
– Kapaciteten i Stockholm har ökat 6-7 procent, men marknaden ökar bara 3-4 procent. Vi har inte lyckats justera ner våra kostnader, men det kommer vi att göra nu.
Hur?
– Det tar ett tag att anpassa sig efter en något lägre beläggning. Att justera i de anställdas schema och skift tar exempelvis 12 veckor och det tar ett litet tag även att anpassa våra rörliga kostnader, såsom tvätt, frukost med mera.
Vänder Stockholms hotellmarknad inom ett år?
– Det är svårt att säga om det tar tolv månader eller längre eller kortare tid. Kapaciteten i Stockholm kommer att fortsätta öka 2018 med 3-4 procent. Men vi har inte i plan att öppna fler hotell i Stockholm i år. Vi avslutade 2017 med att öppna hela Downtown Camper och har nu 494 rum vid Brunkebergstorg.
Vad händer i resten av ert universum?
–Det går bra i Finland. Vi förvärvade 43 hotell den 29 december och där växer marknaden så det var perfekt tajming. Även i Norge är det uppåt med 9 procent. För första gången på länge växer det i oljestäderna, Stavanger är upp med 5-6 procent.
Och vad händer i Tyskland?
– Vi har precis öppnat vår första hotell i Frankfurt. 2021 ska vi öppna ett till, precis utanför Europeiska Centralbanken i samma stad.
Och när kommer de stora globala elefanterna att synas mer i Stockholm?
– Det tror jag inte kommer att hända. Jag har ju själv jobbat med dem i många år. Deras modell passar inte i Norden. Hilton, Marriott och Rezidor vill helst driva hotellen själva eller ha franchise. De är fokuserade på att växa på andra ställen. Det bekymrar mig inte mycket.