Annons:

Premium

Här är hemligheten bakom vinstmaskinen Hotel Tylösand

Hotel Tylösands vd Elisabeth Haglund har haft samma jobb i tjugo år. Hon trivs utmärkt och uppskattar att ha två ägare: Halmstadkändisarna Per Gessle och Björn Nordstrand. De säger hellre säger ja än nej och vill hela tiden att det ska hända nya saker. Det har lönat sig. 2019 hade bolaget 229 miljoner i omsättning och gjorde en vinst på 36 miljoner.

Ni är inte bäst i klassen, men ganska nära. Tvåa i kategorin omsättning över 200 miljoner. Hur känns det?

– Det känns väldig bra. Vi gör något rätt. Vi har bra personal och är attraktiva. Jag har ett fantastiskt kul jobb. 

Vad är hemligheten bakom en marginal på 16,3 procent som ni inte vill berätta för era konkurrenter?

– Det är ingen hemlighet, men vi har ett bra varumärke. Vi har anpassat verksamheten efter säsong, vi ligger rätt. Förr sa man att det var konferens på vardagar och spa på helgerna, men nu är spat viktigt alla dagar i veckan. Vi är starka på sommaren och har hög beläggning, då har vi mycket personal. Vi har fyra tydliga restauranger och en nattklubb. Folk vet var de ska gå. Vi har ägare som leder utvecklingen och vill att det hela tiden ska hända något nytt. Det säger hellre ja än nej. Vi gör allt inhouse. Vi sköter marknadsföringen själv utan en byrå. Vi har egen IT. Vi har god kontroll på allting. Vi äger fastigheten själva. Den ligger i samma bolag som hotellet.  

Per Gessle och Björn Nordstrand_Strandhuset Hotel Tylösand_Foto Pamela Hanné.

Ni är ett singelhotell, saknar ni inte att vara del av kedja? 

– Nej det gör vi inte. Det passar oss bra att vara självständiga och att kunna utveckla våra idéer på egen hand.

 Berätta om 2020? 

Som för alla ett väldigt besvärligt år där det handlar om att överleva och samtidigt vara på tå för de gäster som finns. Vi har i stort sett inte haft någon konferens sedan den 10 mars 2020. Privatmarknaden har varit det viktigaste segmentet för oss detta år.

Vad är planen för 2021? 

– Att överleva på ett bra sätt. Utveckla de produkter där marknaden fortfarande finns och förhoppningsvis vara igång med konferenser och möten till hösten igen. Vi märker att behovet av möten är stort och att saknaden efter fysiska möten är stor hos många grupper.

Namn: Elisabeth Haglund

Titel: Vd

Familj: Singel

Bor: Halmstad

Senaste resa: Stockholm  

Favorithotell: Hotel Tylösand

Favoritfärjebolag: Stena Line som numera går till Halmstad

Favoritreseapp: Google Maps

Flygbolag som jag åker helst med: Alla bolag som flyger till Halmstad och SAS

Favoritdestination: Stockholm, Franska Rivieran och Bangkok

Min drömresa: Svårt att välja men Loire och Sydamerika är högt upp på listan

Detta vet vi inte om dig: Utbildad sommelier.