Två av Nordens mest erfarna hotell- och varumärkesbyggare går ihop. Anna Spjuth och Maja Granberg, som tillsammans har format hotellkoncept som Clarion, Comfort, At Six, Hobo och Yasuragi, lanserar nu sitt gemensamma bolag AM Consultancy.
Byrån ska fylla det glapp i marknaden de själva sett från kundsidan – där strategier ofta stannar på PowerPoint-nivå.
– Vi vill se färre slides och mer action. Det är när strategin flyttar in i kulturen och börjar driva affären som magin händer, säger Anna Spjuth, tidigare CCO på Scandic Hotels och SVP på Strawberry/Nordic Choice.
Kollegan Maja Granberg, senast Senior Director Brand & Concept på Strawberry, håller med:
– Vi har båda suttit på kundsidan och vet hur svårt det kan vara att omsätta strategi till verklighet. Vi bygger helheter som håller – för vi har gjort resan själva, flera gånger.
AM Consultancy beskriver sig som ”moderna managementkonsulter med mänsklig värme och kommersiell skärpa”. Fokus ligger på affärsstrategi, varumärkesutveckling och organisationsdesign, med uppdrag som sträcker sig från fastighetsägare som vill stärka attraktionskraften till hospitalitybolag och ideella organisationer som behöver öka relevansen.
Namnet AM syftar på morgonljus, klarhet och möjligheter – en symbol för nystart.