Annons:

Köpenhamn är den nya riskmarknaden i hotellbranschen

Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels kommenterar 2018 toppresultat för Travel News. - Jag brukar säga till Petter att går det bra för Sverige och Stockholm i synnerhet så går det bra för oss. Istället pekar han ut Köpenhamn som en ny riskmarknad för hotell. Kapaciteten väntas öka 20-25 procent. Ett glädjeämne är OTA:erna har slutat växa. Lägsta pris vill Torgeir Silseth endast ge i sina egna kanaler.

Det är en nöjd Torgeir Silseth, koncernchef för Nordic Choice Hotels, som svarar på Travel News frågor om succéåret 2018. För första gången någonsin är man över en miljard norska kronor i vinst.
– Jag brukar säga till Petter att går det bra för Sverige och Stockholm i synnerhet så går det bra för oss.
Hälften av koncernens intäkter på tio miljarder norska kronor kommer från Sverige. En av ljuspunkterna är de två nyöppnade hotellen vid Brunkebergstorg: Hobo och At Six. I en intervju med Travel News lovade Petter Stordalen att hans koncern skulle omsätta 200 miljoner kronor i bara food and beverage.
– Det målet har vi nått med råge, säger Torgeir Silseth. Det innebär att krogarna i hotellen och de fristående krogarna Stockholm under Stjärnorna och TAK levererar. Några exakta siffror vill Torgeir inte ge, men säger Hobo har en högre beläggning av snittet och något lägre intäkt per rum. At Six ligger i en högre prisklass och har något sämre beläggning. — Vi krigar inte med pris så det kommer att ta tid att etablera oss på marknaden. Men bägge hotellen går med vinst.
När denna intervju gjorde förra året utsåg Torgeir Silseth Clarion Sign vid Norra Bantorget till bäst i klassen. I år har man gjort en renovering vilket drar ner siffrorna. Istället lyfter han fram Clarion på Arlanda och Quality Hotel Friends som ledstjärnor. Det senare hotellet håller just nu på att byggas ut med 300 rum. Stora enheter är framgångsreceptet inom Nordic Choice. Men det måste inte vara premium. Just nu bygger man ett budgethotell på Arlanda som ska ligga precis bredvid Clarion. Det är Swedavia som bygger och sedan kommer fastigheten att sälja. Kanske till Petter Stordalen fastighetsbolag som drivs separat från hotellbolaget. Idag äger fastighetsbolaget bland annat Friends, Yasuragi och Copperhill.
Han är även nöjd med nyrenoverade spa-hotellet Yasuragi utanför Stockholm. Där driver man bland annat en vegankrog.
– Den enheten kanske inte är den mest lönsamma, men vi vill gärna visa på en bredd och leda utvecklingen.
Stockholms hotellmarknad går numera bra om man jämför med för drygt ett år sedan när utbudet var större än efterfrågan och Scandic gick ut och vinstvarnade. Köpenhamn är istället den marknad som kan bli tuff framöver. Många stora aktörer bygger ut och kapacitet väntas öka med 20-35 procent.
– Det kan bli svettigt, men vi har en bra position.
För ett år sedan sa Torgeir Silseth i en intervju att OTA:erna tog 2 miljarder från hotellägarna i Norden.
– Den utvecklingen har stabiliserats. De växer inte lika mycket och bokningarna på vår hemsida ökar. Nu finns det domar både i Europa och i Sverige som visar att vi inte måste erbjuda Rate Parity.
När OTA:erna etablerade sig skrev de avtal med hotellaktörerna att de senare inte fick erbjuda bättre priser på sin hemsida. Detta vill Torgeir Silseth inte längre acceptera. Det är känt att OTA:erna tar 15-20 procent i kommission på de kunder de levererar. Han pratar istället om Rate Disparity.
– Det är inte ett äktenskap, men vi måste erbjuda varandra ömsesidig respekt. Vi behöver båda varandra.
Hans rekommendation är att en kund först ska titta på en eller flera OTA:er när man letar hotell. Sen ska man gå in på hotellets hemsida och bli medlem och därefter boka sitt rum. Då får du fem till tio procents rabatt och det absolut lägsta priset.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024