I Stockholm ökade snittpriset för ett hotellrum i juni med en femtiolapp till 1 571 kronor och beläggningen steg från 69 till 72 procent. Det fick intäkterna att öka med 10 procent till 1 258 miljoner kronor.
Trevliga siffror, men inget mot hotellboomen i Oslo:
Trots färre tillgängliga rum och obetydligt fler sålda ökade intäkterna i juni med 19 procent till 967 miljoner norska kronor. Snittpriset ökade med 18 procent till 2 020 kronor.
Under första halvåret sålde Stockholms hotellägare rum för 5,6 miljarder kronor och det är ungefär som i fjol. I Oslo däremot drog hotellen in 11 procent mer pengar under första halvåret och landade en intäkt nära 3,6 miljarder norska kronor.
Helsingfors ökar sina intäkter i juni och under första halvåret med 8 procent jämfört med 2024. Växer gör också Köpenhamns hotellmarknad, men där har Benchmarking Alliance ett mycket begränsat urval, vilket gör siffrorna mindre säkra.
I Göteborg ökade snittpriserna med 17 procent i juni till 1 320 kronor samtidigt som beläggningen i Stordalens aningen överetablerade favoritstad ökade med 5 procentenheter till 68 procent. Turisterna kommer alltså, men fortfarande har fyra av tio hotellrum stått tomma i Göteborg under första halvåret.